Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

Production of “Islamic” as Marker of the Boundaries of “Other” Space in Urban Narratives (the Case of Irkutsk)

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-3-4-420-448

Abstract

The article examines the practices of marking urban space as “Islamic” by Muslims and non Muslims. The purpose of the study is to test the hypothesis that “religious” spaces are perceived by city residents as forming a border situation between “their” and “foreign” cities, and the idea of this border is supported by both Muslims and non Muslims. It is assumed that labeling an area as “Islamic” provokes symbolic conflicts over the “right to the city”. Belonging to Islam is considered by local residents as a marker of an expansive “alien” space, which has the ability to transform the surrounding territories into similar ones. In urban narratives, the factor of belonging to Is‑ lam leads to competition between various urban subjects. For example, between representatives of Muslim communities and residents of houses close to religious sites or “migrant” infrastructure, also often labeled as “religious”. The study is based on semi-structured interviews and observations on the territory of the Irkutsk mosque and in the surrounding areas. It has been established that by producing religious space, Muslim activists, migrants and “indigenous” Muslims label urban objects as Islamic. They place advertising signs with religious symbols and Arabic inscriptions, include sound effects, change the style of buildings from secular to Islamic, etc. These considerations, in turn, legitimize for Muslim activists the “right to the city,” which in this case is expressed in the establishment of new rules in the form of religious ethics for all actors included in the context of a given space — Muslims and non Muslims.

About the Author

F. Smetanin
Irkutsk State University; Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics
Russian Federation

Fedor Smetanin — Junior Researcher at the Research Department;

Senior Lecturer at the Department of History and Social Work

Irkutsk, Tomsk



References

1. Авдашкин А.А. Мигрантские кластеры в российском городе (на примере Челябинска) //Социологические исследования. 2022. № 1. С. 76–83.

2. Бедаш Ю. Концепция социального пространства Анри Лефевра //Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 11(126). С. 219–224.

3. Брязгина Д.Е. «Китайские» рынки и городские мобильности: система общественного транспорта в повседневности города (на примере Иркутска) //Сибирские исторические исследования. 2017. № 1. С. 138–148.

4. Брязгина Д.Е., Джанызакова С. Д., Нам И.В., Садырин А.А., Сметанин Ф.А. Трудовые мигранты из Центральной Азии в сибирском городе: инфраструктура, занятость, повседневность, досуг //Демографическое обозрение. 2019. Т. 6. № 4. С. 31–52.

5. Гарифуллин А.С., Павлинова Р. Н., Руденкин Д.В., Старостин А. Н. Мусульмане на Дальнем Востоке России: история и современность. Казань, 2020.

6. Гедвило Г. Культурные организации азербайджанцев в Иркутске. История формирования и место во внутриобщинных отношениях // Диаспоры. 2001. № 1. С. 148–160.

7. Глянц А. Принадлежность к мусульманской общности в Дагестане: анализ институтов и практик //Антропологический форум. 2018. № 36. С. 154–182.

8. Григоричев К.В. Базар и город: «китайский» рынок как точка сборки городского пространства //Этнические рынки в России: пространство торга и место встречи. Иркутск: Изд-во ИГУ. 2015. С. 86–105.

9. Григоричев К.В., Дятлов В. И., Тимошкин Д. О., Брязгина Д.Е. Базар и город: люди, пространства, образы. Иркутск: Оттиск, 2019.

10. Григоричев К.В., Тимошкин Д.О. Базар в движении: Иркутский открытый рынок как точка концентрации мобильностей//Регионалистика. 2019. Т. 6. № 1. С. 26–39.

11. Деминцева Е., Пешкова В. Мигранты из Средней Азии в Москве //Demoscope Weekly. 2014. С. 1–32.

12. Дятлов В. И., Григоричев К.В. Сибирь: динамика этнизации городского пространства переселенческого общества // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Политология. Религиоведение. 2014. № 10. C. 8–19.

13. Дятлов В. И. Россия: в предчувствии чайнатаунов //Этнографическое обозрение. 2008. № 4. С. 6–16.

14. Капустина Е. Рынок исламских товаров и услуг в Дагестане: Практики потребления и общественные дискуссии// Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2016. № 2. С. 176–202.

15. Лефевр А. Производство пространства. М.: Strelka Press, 2015.

16. Мухаметшина Н. С. «Мигрантские» кластеры в социальном пространстве города // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2014. № 3(2). С. 638–642.

17. Рагозина С.А. От «наблюдаемого ислама» к дискурсивной традиции: о ключевых концепциях западной антропологии ислама //Этнографическое обозрение. 2020. № 4. С. 167–185.

18. Руа О. Глобализированный ислам: в поисках новой уммы. М.: Фонд Марджани, 2018.

19. Сметанин Ф.А. Религиозные лидеры как акторы производства исламских пространств Томска //Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2022. № 2(57). С. 180–190.

20. Сметанин Ф.А. Роль мусульманского духовенства в формировании общинно-территориальных отношений (на примере Томска) //Вестник ТГУ. История. 2015. № 5(37). С. 143–149.

21. Тимошкин Д. О. Выживание, экзотика, пустота: эволюция постсоветского открытого рынка в городских нарративах //Социологический журнал. 2018. Т. 24. № 4. С. 54–74.

22. Тимошкин Д. О. «Рынок уехал, “шанхайка” осталась»: открытый вещевой рынок в Иркутске как метафора освоения символического пространства города //Журнал социологии и социальной антропологии. 2017. Т. 20. № 1. С. 64.

23. Халид А. Ислам после коммунизма: Религия и политика в Центральной Азии/ Пер. с англ. А.Б. Богдановой. М.: Новое литературное обозрение. 2010.

24. Харви Д. Социальная справедливость и город. М.: Новое литературное обозрение, 2018.

25. Avdashkin, A.A. (2022) “Migrantskie klastery v rossiĭskom gorode (na primere Cheliabinska)” [Migrant Clusters in a Russian City (the Case of Chelyabinsk)], Sotsiologicheskie issledovaniia 1: 76–83.

26. Bedash, Iu. (2012) “Kontseptsiia sotsial’nogo prostranstva Anri Lefevra” [The concept of social space by Henri Lefebvre], Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta 11 (126): 219–224.

27. Briazgina, D.E. (2017) “‘Kitaiskie’ rynki i gorodskie mobil’nosti: sistema obshchestvennogo transporta v povsednevnosti goroda (na primere Irkutska)” [“Chinese” markets and urban mobility: The public transport system in the everyday life of the city (the example of Irkutsk)], Sibirskie istoricheskie issledovaniia 1: 138–148.

28. Briazgina, D.E., Dzhanyzakova, S. D., Nam, I.V., Sadyrin, A.A., Smetanin, F.A. (2019) “Trudovye migranty iz Tsentral’noi Azii v sibirskom gorode: infrastruktura, zaniatost’, povsednevnost’, dosug” [Labor migrants from Central Asia in a Siberian city: Infrastructure, employment, everyday life, leisure], Demograficheskoe obozrenie 4(6): 31–52.

29. Demintseva, E., Peshkova, V. (2014) “Migranty iz Srednei Azii v Moskve” [Migrants from Central Asia in Moscow], Demoscope Weekly: 1–32.

30. Diatlov, V.I. (2008) “Rossiia: v predchuvstvii chainataunov” [Russia: In anticipation of Chinatowns], Etnograficheskoe obozrenie 4: 6–16.

31. Diatlov, V.I., Grigorichev, K.V. (2014) “Sibir’: dinamika etnizatsii gorodskogo prostranstva pereselencheskogo obshchestva” [Siberia: Dynamics of ethnicization of the urban space of the resettlement society], Izvestiia Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriia: Politologiia. Religiovedenie 10: 8–19.

32. Garifullin, A., Pavlinova, R., Rudenkin, D., Starostin, A. (2020) Musul’mane na Dal’nem Vostoke Rossii: istoriia i sovremennost’ [Muslims in the Russian Far East: History and modernity]. Kazan’.

33. Gedvilo, G. (2001) “Kul’turnye organizatsii azerbaidzhantsev v Irkutske. Istoriia formirovaniia i mesto vo vnutriobshchinnykh otnosheniiakh” [Cultural organizations of Azerbaijanis in Irkutsk. History of formation and place in intra-community relations], Diaspory 1: 148–160.

34. Gliants, A. (2018) “Prinadlezhnost’ k musul’manskoi obshchnosti v Dagestane: analiz institutov i praktik” [Belonging to the Muslim community in Dagestan: Analysis of institutions and practices], Antropologicheskii forum 36: 154–182.

35. Grigorichev, K. ., Timoshkin, D.O. (2019) “Bazar v dvizhenii: Irkutskii otkrytyi rynok kak tochka kontsentratsii mobil’nostei” [Bazaar in motion: Irkutsk open market as a point of concentration of mobility], Regionalistika 1(6): 26–39.

36. Grigorichev, K.V. (2015) “Bazar i gorod: ‘kitaiskii’ rynok kak tochka sborki gorodskogo prostranstva” [Bazaar and city: The “Chinese” market as a point of assembly of urban space], Etnicheskie rynki v Rossii: prostranstvo torga i mesto vstrechi, pp. 86–105. Irkutsk: Izd-vo IGU.

37. Grigorichev, K.V. (2016) “Migrant Localities: ‘Gated Spaces’ or ‘Access Points’?”, Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 9: 783–794.

38. Grigorichev, K.V., Diatlov, V.I., Timoshkin, D.O., Briazgina, D.E. (2019) Bazar i gorod: liudi, prostranstva, obrazy [Bazaar and city: People, spaces, images]. Irkutsk: Ottisk.

39. Herz, K., Munsch, C. (2019) “Dimensions of Multiplicity: New Perspectives on Turkish Muslim Community Centres in Germany as Relational Space”, Journal of Muslims in Europe 8(2): 159–177.

40. Kahera, А. (2007) “Two Disparate Ways of Islamizing. Public Spaces”, Space and Culture 4(10): 384–396.

41. Kalra, V. S. (2000) From Textiles Mills to Taxi Ranks. Aldershot.

42. Kapustina, E. (2016) “Rynok islamskikh tovarov i uslug v Dagestane: Praktiki potrebleniia i obshchestvennye diskussii” [Market of Islamic goods and services in Dagestan: Consumption practices and public discussions], Gosudarstvo, religiia, tserkovʹ v Rossii i za rubezhom 2: 176–202.

43. Khalid, A. (2010) Islam posle kommunizma: Religiia i politika v Tsentralʹnoi Azii [Islam after communism: Religion and politics in Central Asia]. M.: Novoe literaturnoe obozrenie.

44. Kharvi, D. (2018) Sotsial’naia spravedlivost’ i gorod [Social justice and the city]. M.: Novoe literaturnoe obozrenie.

45. Lefevr, A. (2015) Proizvodstvo prostranstva [Production of space]. M.: Strelka Press.

46. Mukhametshina, N. S. (2014) “‘Migrantskie’ klastery v sotsial’nom prostranstve goroda” [“Migrant” clusters in the social space of the city], Izvestiia Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiiskoi akademii nauk 3(2): 638–642.

47. Ragozina, S.A. (2020) “Ot ‘nabliudaemogo islama’ k diskursivnoi traditsii: o kliuchevykh kontseptsiiakh zapadnoi antropologii islama” [From “observed Islam” to the discursive tradition: On the key concepts of Western anthropology of Islam], Etnograficheskoe obozrenie 4: 167–185.

48. Roy, O. (2018) Globalizirovannyi islam: v poiskakh novoi ummy [Globalized Islam: in search of a new ummah]. M.: Fond Mardzhani.

49. Smetanin, F.A. (2015) “Rol’ musul’manskogo dukhovenstva v formirovanii obshchinnoterritorial’nykh otnoshenii (na primere Tomska)” [The role of the Muslim clergy in the formation of communal-territorial relations (using the example of Tomsk)], Vestnik TGU. Istoriia 5(37): 143–149.

50. Smetanin, F.A. (2022) “Religioznye lidery kak aktory proizvodstva islamskikh prostranstv Tomska” [Religious leaders as actors in the production of Islamic spaces in Tomsk], Vestnik arkheologii, antropologii i etnografii 2(57): 180–190.

51. Soja, E.W. (2000) Postmetropolis: Critical Studies of Cities and Regions. Oxford: Blackwell.

52. Sun, J., Zhang, S., Jic, M. (2019) “Revisiting the Impacts of Tourism from the Perspective of Social Space Production: an Ethnological Study of the Muslim Community in Sanya, Hainan Province, China”, Current Issues in Tourism: 1–18.

53. Timoshkin, D.O. (2017) ““Rynok uekhal, ‘shankhaika’ ostalas’’: otkrytyi veshchevoi rynok v Irkutske kak metafora osvoeniia simvolicheskogo prostranstva goroda” [“The market has left, the ‘Shanghaika’ remains”: An open clothing market in Irkutsk as a metaphor for the development of the symbolic space of the city], Zhurnal sotsiologii i sotsialʹnoi antropologii 1(20): 64.

54. Timoshkin, D.O. (2018) “Vyzhivanie, ekzotika, pustota: evoliutsiia postsovetskogo otkrytogo rynka v gorodskikh narrativakh” [Survival, exoticism, emptiness: The evolution of the post-Soviet open market in urban narratives], Sotsiologicheskii zhurnal 4(24): 54–74.

55. Werbner, P. (1996) “Stamping the Earth with the Name of Allah: Zikr and the Sacralizing of Space among British Muslims”, Cultural Anthropology 3(11): 309–338.

56. Yarlykapov, A. (2019) “Divisions and Unity of the Novy Urengoy Muslim Community”, Problems of PostCommunism: 1–10.

57. Yasmin, I. (2009) “Veiled in the City: The Politics of Form in the Urban Space”, Journal of Arab and Muslim Media Research 2: 23–38.


Review

For citations:


Smetanin F. Production of “Islamic” as Marker of the Boundaries of “Other” Space in Urban Narratives (the Case of Irkutsk). State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2023;41(3-4):420-448. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-3-4-420-448

Views: 84


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)