Why Do the Orthodox Reject Evolutionism?
https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-1-240-268
Abstract
To answer the question posed in the title, its core concepts are first clarified and three aspects distinguished. One is a biological theory itself (E1), second is evolutionism claiming the status of a general scientific or even general cultural paradigm (E2), and third is the so-called Orthodox (or Christian) evolutionism, which claims to be a variant of the previous. Next, the article considers the content of the main apologetic strategy of the Orthodox evolutionists in the face of their confessional opponents. Then it offers an analysis of the dogmatic objections raised in the church circles against such points of theistic evolutionism as the “animal” origin of man, the Fall, and the appearance of death in the natural world. In conclusion, it explores a deeper level of motivation of Orthodox antievolutionists and their absolutization of patristic exegesis. Before all, it is a pessimistic view of history associated with increasing degradation and opposed to a mythical “Golden Age”. This view is directly opposite to progressive intuitions and conclusions of evolutionism.
About the Author
A. KarabykovRussian Federation
Anton Karabykov — Professor, Faculty of Philosophy
Simferopol
References
1. Аверинцев С.С. Поэтика ранневизантийской литературы. М: Coda, 1997.
2. Вертьянов С. Происхождение жизни: факты, гипотезы, доказательства. М.: СвятоТроицкая Сергиева Лавра, 2009.
3. Гоманьков А.В. Библия и природа. Эволюция, креационизм и христианское вероучение. М.: ГЕОС, 2014.
4. Григорян А. Соотнесение научной картины мира и библейской истории грехопадения. Часть II [https://jesus-portal.ru/truth/articles/sootnesenie-nauchnoy-kartiny-mira-i-bibleyskoy-istorii-grekhopadeniya-chast-ii/, доступ от 20.01.2022].
5. Данилевский Н.Я. Дарвинизм. Критическое исследование. М.: ФИВ, 2015.
6. Дик Дж. Христианский фундаментализм. Сделано в Америке //Богословие творения / Под. ред. А. Бодрова, М. Толстолуженко. М.: Издательство ББИ, 2013. С. 256–265.
7. Дьяк. Кураев А. Может ли православный быть эволюционистом? М.: Христианская жизнь, 2006.
8. Иером. Роуз С. Бытие: сотворение мира и первые ветхозаветные люди. М.: Валаамское общество Америки, 2004.
9. Иером. Роуз С. Приношение православного американца. М.: Российское отделение Валаамского общества Америки, 2003.
10. Катасонов В.Ю. Лжепророки последних времён. Дарвинизм и наука как религия. М.: Издательский дом «Кислород», 2017 [http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=24185588, доступ от 20.07.2021].
11. Конашев М.Б. Эволюционная теория и нео-модернизация России// Пивоваров Ю.С. (ред.) Научное, экспертно-аналитическое и информационное обеспечение национального стратегического проектирования, инновационного и технологического развития России. Ч. 1. М.: ИНИОН, 2010. С. 77–83.
12. Леонтьев К. Восток, Россия и Славянство. М.: Эксмо, 2007.
13. Лосев А.Ф. Диалектика мифа. М.: Мысль, 2001.
14. Максимов Г. Тупик «православного» эволюционизма [https://www.pravmir.ru/tupikpravoslavnogo-evolyucionizma/, доступ от 4.08.2021].
15. Мамонтов С. Г. Комментарий к дискуссии «Надо ли пересматривать теорию Дарвина?» //В защиту науки. Бюллетень № 4 / Под ред. Э. П. Круглякова. М.: Наука, 2008. С. 23–34.
16. Муравник Г. Апология биологической эволюции в контексте дискуссии с «научными» креационистами//Вера и знание: взгляд с Востока /под ред. Т. Оболевич. М.: Издательство ББИ, 2014. С. 169–198.
17. Борисов А., свящ. Побелевшие нивы. Размышления о Русской Православной Церкви. М.: Лига-Фолиант, 1994.
18. Буфеев К., свящ. Ересь эволюционизма [http://shestodnev.narod.ru/sbornik/rev_kbufeev_eresy.html, доступ от 10.07.2021].
19. Буфеев К., свящ. Православное учение о Сотворении и теория эволюции. М.: Русский издательский центр имени святого Василия Великого, 2014.
20. Давыденков О., свящ. Догматическое богословие. М.: ПСТГУ, 2013.
21. Кирьянов Д., свящ. Теория эволюции в православно-христианском религиозно-философском контексте // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2017. 2. Ч. 1. С. 109–113.
22. Максимов Г., свящ. Правда о «православном» эволюционизме. М.: Православное миссионерское общество имени прп. Серапиона Кожеозерского, 2015.
23. Мумриков О., свящ. Концепции современного естествознания: христианско-апологетический аспект. Учебное пособие для духовных учебных заведений. Сергиев Посад; М.: Паломник, 2013.
24. Ромашко А., свящ. О сектантском происхождении так называемого научного креационизма //Богословский сборник. Новосибирск, 2007 [http://www.bogoslov.ru/text/393452.html, доступ от 15.08.2021].
25. Сысоев Д., свящ. Курс лекций по Догматическому Богословию. Специальное издание для миссионерской работы. М.: Благотворительный фонд «Миссионерский центр имени иерея Даниила Сысоева», 2011.
26. Тимофей, свящ. Две космогонии. Эволюционная теория в свете святоотеческого учения и аргументов креационной науки. М.: Паломник, 1999.
27. Серебряков Н.С. Проблема соотнесения библейского повествования о творении мира и человека с научным естествознанием // Труды семинара «Наука и вера» ПСТГУ. Вып. 1. 2011. С. 88–111.
28. Тихонов А. И., Федотов А.А. Эволюционизм, креационизм… или что-то третье? //Богослов.ru. 10.08.2015 [http://www.bogoslov.ru/text/4662787.html, доступ от 15.02.2022].
29. Фуко М. Герменевтика субъекта: Курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1981–1982 учебном году /пер. с фр. А. Г. Погоняйло. СПб.: Наука, 2007.
30. Хен Ю.В. Дарвинизм как картина мира // Идея эволюции в биологии и культуре / Под ред. О.Е. Баксанского, И.К. Лисеева. М.: Канон+, 2011. С. 397–408.
31. Храмов А. Теистическая эволюция и дарвинизм: от войны к миру // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2015. № 4(33). C. 84–109.
32. Храмов А.В. Эволюция и грехопадение в западном богословии XIX–XX веков //Богословский вестник. 2018. № 30. C. 69–96.
33. Alexander, D. R., Numbers, R. L. (eds) (2010) Biology and Ideology from Descartes to Dawkins. Chicago: The University of Chicago Press.
34. Averintsev, S. S. (1997) Poetika rannevizantiiskoi literatury [Poetics of Early Byzantine Literature]. M: Coda.
35. Borisov, A. (1994) Pobelevshie nivy. Razmyshleniia o Russkoi Pravoslavnoi Tserkvi [Whitened nivas. Reflections on the Russian Orthodox Church]. M: Liga-Foliant. Bufeev, K. Eresʹ evolutsionizma [The Heresy of Evolutionism] [http://shestodnev.narod.ru/sbornik/rev_kbufeev_eresy.html, accessed on 10.07.2021].
36. Bufeev, K. (2014) Pravoslavnoe uchenie o Sotvorenii i teoriia evoliutsii [The Orthodox Doctrine of Creation and the Theory of Evolution]. M.: Russkii izdatel’skii tsentr imeni sviatogo Vasiliia Velikogo.
37. Goman’kov, A.V. (2014) Bibliia i priroda. Evolutsiia, kreatsionizm i khristianskoe verouchenie [The Bible and Nature. Evolution, Creationism, and Christian Doctrine]. M.: GEOS.
38. Grigoryan, A. (2021) Sootnesenie nauchnoi kartiny mira i bibleiskoi istorii grekhopadeniia. Chast’ II. [Correlation of the scientific picture of the world and the biblical history of the fall. Part II] [https://jesus-portal.ru/truth/articles/sootnesenie-nauchnoy-kartiny-mira-i-bibleyskoy-istorii-grekhopadeniya-chast-ii/, accessed on 20.01.2022].
39. Danilevskii, N. Ia. (2015) Darvinizm. Kriticheskoe issledovanie [Darwinism. Critical study]. M.: FIV.
40. Davydenkov, O. (2013) Dogmaticheskoe bogoslovie [Dogmatic theology]. M.: PSTGU.
41. Dik, Dzh. (2013) “Khristianskii fundamentalizm. Sdelano v Amerike” [Christian fundamentalism. Made in America], in A. Bodrov, M. Tolstoluzhenko (eds) Bogoslovie tvoreniia, pp. 256–265. M.: Izdatel’stvo BBI.
42. Katasonov V. Iu. (2017) Lzheproroki poslednikh vremen. Darvinizm i nauka kak religiia [False prophets of the last times. Darwinism and Science as a Religion]. M.: Izdatelʹskii dom “Kislorod” [http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=24185588, accessed on 20.07.2021].
43. Khen Iu. V. (2011) “Darvinizm kak kartina mira [Darwinism as a picture of the world] in O.E. Baksanskij, I.K. Liseev (eds) Ideia evolutsii v biologii i kul’ture, pp. 397–408. M.: Kanon.
44. Khramov, A.V. (2017) “Fitting Evolution into Christian Belief: An Eastern Orthodox Approach”, International Journal of Orthodox Theology 8(1): 75–105.
45. Khramov, A.V. (2015) “Teisticheskaia evoliutsiia i darvinizm: ot voiny k miru” [Theistic Evolution and Darwinism: from War to Peace], in Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom 33(4): 84–109.
46. Khramov, A.V. (2018) “Evoliutsiia i grekhopadenie v zapadnom bogoslovii XIX–XX vekov” [Evolution and the fall in western Christian theology of the XIX and XX centuries], in Bogoslovskii vestnik 30: 69–96.
47. Kir’yanov, D. (2017) “Teoriia evoliutsii v pravoslavno-khristianskom religiozno-filosofskom kontekste” [The theory of evolution in the Orthodox-Christian religious-philosophical context], in Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i iuridicheskie nauki, kulʹturologiia i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki. Vol. 2. P. 1, pp. 109–113. Tambov: Gramota.
48. Konashev, M.B. (2010) “Evolutsionnaia teoriia i neo-modernizatsiia Rossii” [Evolutionary Theory and Neo-Modernization of Russia], in Iu. S. Pivovarov (ed.) Nauchnoe, ekspertnoanaliticheskoe i informatsionnoe obespechenie natsional’nogo strategicheskogo proektirovaniia, innovatsionnogo i tekhnologicheskogo razvitiia Rossii. Ch.1., pp.77–83. M.: INION.
49. Kuraev, A. (2006) Mozhet li pravoslavnyj byt’ evolutsionistom? [Can an Orthodox be an evolutionist?] M.: Hrisitanskaja zhizn’.
50. Leont’ev, K. (2007) Vostok, Rossiia i Slavianstvo [The East, Russia and Slavs]. M.: Eksmo.
51. Losev, A.F. (2001) Dialektika mifa [Dialectics of myth]. M.: Myslʹ.
52. Maksimov, G. (2015) Pravda o “pravoslavnom” evoliutsionizme [The Truth About “Orthodox” Evolutionism]. M.: Pravoslavnoe missionerskoe obshchestvo imeni prp. Serapiona Kozheozerskogo. Maksimov, G. Tupik “pravoslavnogo” evoliutsionizma [The Impasse of “Orthodox” Evolutionism] [https://www.pravmir.ru/tupik-pravoslavnogo-evolyucionizma/, accessed on 4.08.2021].
53. Mamontov, S. G. (2008) “Kommentarii k diskussii ‘Nado li peresmatrivat’ teoriiu Darvina?’” [Commentary on the discussion “Is it necessary to revise the theory of Darwin?”], in E. P. Krugliakov (ed.) V zashchitu nauki. Bulleten’ № 4, pp. 23–34. M.: Nauka.
54. Marsden, G.M. (2006) Fundamentalism and American Culture. Oxford, New York: Oxford University Press.
55. Mumrikov, O. (2013) Kontseptsii sovremennogo estestvoznaniia: khristianskoapologeticheskii aspect [Conceptions of Modern Natural Science: The Christian-Apologetic Aspect]. Sergiev Posad; M.: Palomnik.
56. Muravnik, G. (2014) “Apologiia biologicheskoi evolutsii v kontekste diskussii s ‘nauchnymi’ kreatsionistami” [An Apology of biological evolution in the context of discussion with “scientific” creationists], in Obolevich T. (ed.) Vera i znanie: vzgliad s Vostoka, pp. 169–198. M.: Izdatel’stvo BBI.
57. Romashko, A. (2007) “O sektantskom proiskhozhdenii tak nazyvaemogo nauchnogo kreatsionizma” [On the sectarian origin of the so-called scientific creationism], in Bogoslovskii sbornik. Novosibirsk, [http://www.bogoslov.ru/text/393452.html, accessed on 15.08.2021].
58. Rouz, S. (2004) Bytie: sotvorenie mira i pervye vetkhozavetnye ludi [Genesis: the creation of the world and the first Old Testament people]. M.: Valaamskoe obshchestvo Ameriki.
59. Rouz, S. (2003) Prinoshenie pravoslavnogo amerikantsa [An offering of an Orthodox American]. M.: Rossiiskoe otdelenie Valaamskogo obshchestva Ameriki.
60. Ruse, M. (2017) Darwinism as Religion: What Literature Tells us About Evolution. Oxford, New York: Oxford University Press.
61. Serebriakov, N. S. (2011) “Problema sootneseniia bibleiskogo povestvovaniia o tvorenii mira i cheloveka s nauchnym estestvoznaniem” [The problem of correlation of the biblical narrative about the creation of the world and man with natural science], in Trudy seminara. Vol. 1, pp. 88–111.
62. Sysoev, D. (2011) Kurs lektsii po Dogmaticheskomu Bogosloviiu. Spetsial’noe izdanie dlia missionerskoi raboty [The course of lectures on dogmatic theology. Special edition for missionary work]. M.: Blagotvoritel’nyi fond “Missionerskii tsentr imeni iereia Daniila Sysoeva”.
63. Tikhonov, A.I., Fedotov, A.A. (2015) “Evoliutsionizm, kreatsionizm… ili chto-to tret’e?” [Evolutionism, creationism ... or something third?], Bogoslov.ru, 15 August [http://www.bogoslov.ru/text/4662787.html, accessed on 15.02.2022].
64. Timofei, (priest) (1999) Dve kosmogonii. Evoliutsionnaia teoriia v svete sviatootecheskogo ucheniia i argumentov kreatsionnoi nauki [Two cosmogonies. The evolutionary theory in the light of the patristic teaching and creationistic science arguments]. M.: Palomnik.
65. Foucault, M. (2007) Germenevtika sub’jekta: Kurs lektsii, prochitannykh v Kollezh de Frans v 1981–1982 uchebnom godu [Hermeneutics of Subject: the course of lectures read in College de France in 1981–1982 academic year]. SPb.: Nauka.
66. Vert’ianov, S. (2009) Proiskhozhdenie zhizni: fakty, gipotezy, dokazatel’stva [The origin of life: Facts, hypothesis, evidence]. M.: Sviato-Troitskaia Sergieva Lavra.
Review
For citations:
Karabykov A. Why Do the Orthodox Reject Evolutionism? State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2023;41(1):240-268. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-1-240-268