In Defiance of the Colonial Archives: The Erotic Poetry of ‘Abd ar-Rahim al-Utiz-Imiani
https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-3-4-149-188
Abstract
The article analyzes the culture of sexuality among the Muslims of Inner Russia in the 19th and 20th centuries as well as the archival practices that have marginalized the related texts. The article sheds light on the circulation of erotic poetry composed by the mujaddidi shaykh ‘Abd ar-Rahim al-UtizImiani. If the audience in the first half of the 19th century shared the poet’s sense of humor and the metaphoric language of sex and cuisine, by the late 19th century these initial meanings had been lost. In Soviet times, the secular ethics shied away from sex in Islam and did not regard it a suitable topic of discussion. The article surveys Muslim sexuality beyond al UtizImiani’s poem and provides its critical edition next to the first Russian translation.
About the Author
A. BustanovNetherlands
Alfrid Bustanov — Assistant Professor
Amsterdam
References
1. Амишов Р. И. Татарский богослов Нургали Хасанов. Казань: Изд-во «Магариф — Вакыт», 2022.
2. Арабские рукописи Института востоковедения. Краткий каталог / Под ред. А.Б. Халидова. Ч. 1. М.: Наука, 1986.
3. Арсланова А.А. Описание рукописей на персидском языке Научной библиотеки им. Н. И. Лобачевского Казанского (Приволжского) федерального университета. Вып. II. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2015.
4. Бабаджанов Б.М. Кокандское ханство: власть, политика, религия. Токио-Ташкент: TIAS, 2010. C. 568–592.
5. Баязитова Ф. Ашлы-сулы килен булсын. Барда төбәгендә халык традицияләре //Милли-мәдәни мирасыбыз: Пермь татарлары. Барда. — 2нче басма. Казан: ТӘСИ, 2021.
6. Бессмертная О.Ю. Что нам делать с «мусульманской субъективностью»? Перспективы и «ловушки» исследовательского подхода в историографическом контексте //Вестник РУДН. Серия: История России. 2023. Т. 22. № 2. С. 174–87.
7. Бустанов А.К. О перспективах оккультного поворота в российском исламоведении// Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2022. № 40(2). С. 218–258.
8. Бустанов А.К. Книжная культура сибирских мусульман. М.: Изд. дом «Марджани», 2013.
9. Габдерәхим Утыз Имәни әлБолгари. Шигырьләр, поэмалар. Төзүчесе Ә. Шәрипов. Казан: Тат. кит. нәшр., 1985.
10. Габдерәшит Ибраһим: фәнни-биографик җыентык / төз. М. Госманов, Ф. Галимуллин. Казан: Җыен, 2011.
11. ГафуровЧыгътай Г. Галинең алтмыш еллык истәлеге. Казан: Слово, 2017.
12. Гилязутдинов C.М. Персидско-татарские литературные связи (X — начало XX в.). Казань: ИЯЛИ АН РТ, 2011.
13. Госманов М. Г. Каурый каләм эзеннән. Археограф язмалары. Казан: Татарстан китап нәшрияты, 1994.
14. Дмитриева Л.В. Каталог тюркских рукописей Института востоковедения Российской академии наук. М.: Восточная литература, 2002.
15. Дмитриева Л.В. Описание тюркских рукописей Института востоковедения. Т. 3. Поэзия и комментарии к поэтическим сочинениям, поэтика. М.: Наука, 1980.
16. Ибраһимов Г. Тәрҗемәи хәлем яки башыма геленнәр. Санкт-Петербург: Типография А. О. Ибрагимова, 1912.
17. Ихсанов А.Р. «Письмо — это половина встречи»: диалог и конфликты смыслов в переписке российских востоковедов и мусульманских интеллектуалов в начале XX в. // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2022. Т. 40(1). С. 260–292.
18. Каюм Насыйри: әдәби-тарихи һәм документаль-биографик җыентык / төз. Р.Ф. Исламов. Казан: Җыен, 2017.
19. Кемпер М. Суфии и ученые в Татарстане и Башкортостане. Исламский дискурс под русским господством. Казань: Российский исламский университет, 2008.
20. Кол Гали. Кыйссаи Йосыф/ текстны күчер. Ф.С. Фасиев, А. Х. Нуриева, Ә. Г. Исхак. Казан: Татар. кит. нәшр., 2013.
21. «Кыйссаи Йосыф» поэмасының Татарстан Милли китапханәсендә саклана торган кулъязмаларына тасвирламалар / төз.-авт. Мәрданов Р.Ф. Казан: «Милли китап» нәшрияты, 2009.
22. Малышева С.Ю. «Профессионалки», «арфистки», «любительницы»: публичные дома и проститутки в Казани во второй половине XIX — начале XX века. Казань: Казан. ун-т, 2014. С. 23–28.
23. Миңнуллин Җ.С. Сабир Галим улы Алимов //Восточные рукописи: современное состояние и перспективы изучения: материалы Круглого стола (Казань, 1 декабря 2011 г.) / сост.: Р.Ф. Исламов, С.Ф. Галимов. Казань: ИЯЛИ АН РТ, 2011. С. 224–226.
24. МухаммадМурад Рамзи. Талфик ал-ахбар ва талких ал-асар фи вака’и‘ Казан ва Булгар ва мулук ат-татар. Ал-джилд ас-сани. Оренбург: Паровая типо-литография товарищества «Каримов, Хусаинов и Ко», 1908.
25. Нарский И. Как партия народ танцевать учила… Как балетмейстеры ей помогали, и что из этого вышло: Культурная история советской танцевальной самодеятельности. М.: Новое культурное обозрение, 2018.
26. Персидские и таджикские рукописи Института народов Азии АН СССР. Краткий алфавитный каталог / Под ред. Н. Д. Миклухо-Маклая. Ч. 1. М.: Наука, 1964.
27. Татар теленең зур диалектологик сүзлеге. Казан: Татарстан китап нәшрияты, 2009.
28. Тадж адДин б. Ялчыгол алБулгари. Сидрат ал-мунтаха (Лотос крайнего предела). 2 тома / введ. А.К. Бустанова, трансл. и коммент. А.К. Бустанова, Ю. Г. Куряева, ред. Г.Ф. Гайнуллиной. Казань: Татар. кн. изд-во, 2022.
29. Усманов М. Үткәннән-киләчәккә. Казан: Татарстан китап нәшрияты, 1990.
30. Утыз-Имяни Г. Избранное / сост. и пер. с араб. Р. Адыгамова. Казань: Татарское книжное издательство, 2007.
31. Фарид ад-Дин ‘Аттар. Божественная книга (Илахи-наме). Т. 2. /подг. Л. Г. Лахути. М.: Наука, 2022.
32. Фәтхи Ә. Кулъязмалар тасвирламасы. XII чыгарылыш. Татар әдипләре һәм галимнәрнең кулъязмалары. Өченче бүлек. Казан: КДУ, 1968.
33. Фәхреддин Ризаэддин. Асар. 1 том. Казан: Рухият: 2006.
34. Фәхреддин Ризаэддин. Асар. 3 һәм 4 томнар. Казан: Рухият, 2010.
35. Хисамутдинова Л. Галимджан Баруди: Жизнь и общественно-политическая деятельность. Казань: Хузур, 2017.
36. Хисматулин А.А. (2022), Отжившие переводы: секс, алкоголь и астрология в «кабуснама» // Петербургское востоковедение: альманах. Юбилейный выпуск. СПб.: Петербургское востоковедение. С. 28–49.
37. Хисматуллин А.А. Сочинения имама ал-Газали. М.: Садра, 2021.
38. Шаблей П. Российская империя и мусульмане Семипалатинска: дисбаланс власти и неоднородные общества в конце XIX века //Ab Imperio. 2019. № 3. С. 60–76.
39. Шигъри ядкәрләр: XII–XIX гасырлар / төз. Р. Мәрданов. Казан: «Милли китап» нәшрияты, 2021. 64 б.
40. Юсупов М. Галимджан Баруди. Казань: Татарское книжное издательство, 2003.
41. Әхмәров Х. Истәлекләр (Карматбаш авылы мөдәррисе вә имам-хатыйбы истәлекләре). Казан: Иман нәшрияты, 1438/ 2017.
42. Adygamov, R. (ed.) Utyz-Imiani, G. (2007) Izbrannoe [Selected Works]. Kazan: Tatarskoe knizhnoe izdatel’stvo.
43. Ahmed, Sh. (2016) What Is Islam? The Importance of Being Islamic. Princeton and Oxford: Princeton University Press.
44. Äkhmärov Kh. (1438/2017) Istäleklär (Karmatbash avyly mödärrise vä imamkhatyiby istälekläre) [The Memoirs of the teacher and imam of the village of Karmatbash]. Kazan: Iman.
45. Alharthi, J. (2021) The Body in Arabic Love Poetry: The ‘Udhri Tradition. Edinburgh: Edinburgh University Press.
46. Amishov, R.I. (2022) Tatarskii bogoslov Nurgali Khasanov [Nurgali Khasanov, the Tatar Theologian]. Kazan: Magarif — Vakit.
47. Ariese, C., Wróblewska, M. (2021) Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples. Amsterdam: Amsterdam University Press.
48. Arslanova, A.A. (2015) Opisanie rukopisei na persidskom iazyke Nauchnoi biblioteki im. N.I. Lobachevskogo Kazanskogo (Privolzhskogo) federal’nogo universiteta [Description of Persian Manuscripts at the Scientific Library of Kazan Federal University]. Kazan: Kazan University.
49. Babadzhanov, B.M. (2010) Kokandskoe khanstvo: vlast’, politika, religiia [The Kokand Khanate: Power, Politics, and Religion]. Tokio-Tashkent: TIAS.
50. Baiazitova, F. (2021) Ashlysuly kilen bulsyn. Barda töbägendä khalyk traditsiialäre [May the Bride Be Skillful. The Folk Traditions of the Barda Region], in Millimädäni mirasybyz: Perm’ tatarlary. Barda. Kazan: TÄSI.
51. Bessmertnaia, O. Iu. (2023) “Chto nam delat’ s “musul’manskoi sub’ektivnost’iu”? Perspektivy i “lovushki” issledovatel’skogo podkhoda v istoriograficheskom kontekste” [What are We to Do with “Muslim Subjectivity”? Perspectives and “Flaws” of Research Approach in the Historiographic Context], Vestnik RUDN. Seriia Istoriia Rossii 22(2): 174–87.
52. Bustanov, A. (2015) “‘Abd al-Rashid Ibrahim’s Biographical Dictionary on Siberian Islamic Scholars”, Kazan Islamic Review 1.
53. Bustanov, A.K. (2013) Knizhnaia kul’tura sibirskikh musul’man [The Book Culture of Siberian Muslims]. Moscow: Mardzhani.
54. Bustanov, A.K. (2022) “O perspektivakh okkult’nogo povorota v rossiiskom islamovedenii” [The Occult Turn in Russian Islamic Studies], in Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom 40(2) 218–258.
55. Bustanov, A., Kuriaev, Iu. G., Gainullina, G.F. (eds) Tadzh ad-Din b. Ialchygol al-Bulgari (2022) Sidrat almuntakha (Lotos krainego predella) [The Lotus of Extreme Limit]. 2 vols.
56. Bustanov, A., Shikhaliev, Sh. (forthcoming) “Archives of Discrimination: The Evolution of Muslim Book Collections in Daghestan”, Journal of Islamic Manuscripts.
57. Bustanov, A., Shikhaliev, Sh., Chmilevskaia, I. (2023) “Building an Archival Persona: The Transformation of Sufi Ijāza Culture in Russia, 1880s–1920s”, Journal of Sufi Studies 12(2): 216-252.
58. Bustanov, A., Usmanov, V. (eds) (2022) Muslim Subjectivity in Soviet Russia: The Memoirs of ‘Abd alMajid alQadiri. Leiden: Brill.
59. Dmitrieva, L.V. (1980) Opisanie tiurkskikh rukopisei Instituta vostokovedeniia. Vol. 3. Poeziia i kommentarii k poeticheskim sochineniiam, poetika [Description of Turkic Manuscripts at the Institute of Oriental Studies. Vol. 3. Poetry and Commentaries on Poetic Works, Poetics]. Moscow: Nauka.
60. Dmitrieva, L. V. (2002) Katalog tiurkskikh rukopisei Instituta vostokovedeniia Rossiiskoi Akademii nauk [The Catalogue of Turkic Manuscripts at the Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences]. Moscow: Vostochnaia Literatura.
61. El-Rouayheb, Kh. (2005) Before Homosexuality in the ArabIslamic World, 1500–1800. Chicago: The University of Chicago Press.
62. Fäkhreddin Rizaeddin (2006) Asar [Traces]. Vol. 1. Kazan: Rukhiiat.
63. Fäkhreddin Rizaeddin (2010) Asar [Traces]. Vol. 3–4. Kazan: Rukhiiat.
64. Farid al-Din ‘Attar, Lakhuti, L. G. (ed.) (2022) Bozhestvennaia kniga (Ilahiname) [The Holy Book (Ilahi nama)]. Vol. 2. Moscow: Nauka.
65. Fasiev, F. S., Nurieva, A. Kh., Iskhak, Ä. G. (eds) Kol Gali (2013) Kyissai Iosyf. Kazan: Tatarstan kitap näshriiaty.
66. Fätkhi Ä. (1968) Kul’’iazmalar tasvirlamasy. XII chygarylysh. Tatar ädipläre häm galimnärneng kul’’iazmalary. Öchenche bülek [Description of Manuscripts. Fasc. 12. The Manuscripts of Tatar Writers and Scholars]. Kazan: KDU.
67. Foucault, M. (1979, 1990, 1992, 2021) The History of Sexuality. 4 Vols. London: Penguin Books.
68. Frank, A. J. (2012) Bukhara and the Muslims of Russia: Sufism, Education, and the Paradox of Islamic Prestige. Leiden, Boston: Brill.
69. Frank, A. J., Usmanov, M. (eds) (2005) An Islamic Biographical Dictionary of the Eastern Kazakh Steppe. 1770–1912. Qurban‘Ali Khalidi. Leiden, Boston: Brill.
70. Friedrich, M., Schwarke, C. (eds) (2016) OneVolume Libraries: Composite and MultiText Manuscripts. Berlin: De Gruyter.
71. Gabderäkhim Utyz Imäni äl-Bolgari, Shäripov, Ä. (ed.) (1985) Shigyr’lär, poemalar [Verses, Poems]. Kazan: Tatarstan kitap näshriiaty.
72. Gafurov-Chygh’’tai, G. (2017) Galineng altmysh ellyk istälege [‘Ali’s Memoirs of Sixty Years]. Kazan: Slovo.
73. Giliazutdinov, S.M. (2011) Persidskotatarskie literaturnye sviazi (X — nachalo XX v.) [Persian and Tatar Literary Contacts, 10th–20th Centuries]. Kazan: IIaLI AN RT.
74. Gosmanov, M. (1990) Ütkännän — kilächäkkä [From the Past into the Future]. Kazan: Tatarstan kitap näshriiaty.
75. Gosmanov, M.G. (1994) Kauryi kaläm ezennän. Arkheograf iazmalary [Following the Pen. Diaries of a Manuscript Scholar]. Kazan: Tatarstan kitap näshriiaty.
76. Gosmanov, M., Galimullin, F. (eds) (2011) Gabderäshit Ibrakhim: fännibiografik zhyentyk [‘Abd al-Rashid Ibrahim: A Scientific and Biographic Collection]. Kazan: Zhyen.
77. Ibrahimov, G. (1912) Tärjemäyi hälem iaki bashïma gelennär [My Autobiography]. St. Petersburg: Tipografiia A.O. Ibragimova.
78. Ikhsanov, A. R. (2022) “Pis’mo — eto polovina vstrechi”: dialog i konflikty smyslov v perepiske rossiiskikh vostokovedov i musul’manskikh intellektualov v nachale 20 v.” [The Letter is Half of a Meeting: Dialog and Conflicts of Meaning in the Correspondence of Russian Orientalists and Muslim Intellectuals in the Early 20th Century], Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom 40(1): 260–292.
79. Ingenito, D. (2020) Beholding Beauty: Sa‘di of Shiraz and the Aesthetics of Desire in Medieval Persian Poetry. Leiden: Brill.
80. Islamov, R. F. (ed.) (2017) Kaiium Nasyiri: ädäbitarikhi häm dokumental’biografik zhyentyk [Qayum Nasiri: A Literary and Historical, Documentary and Biographic Collection]. Kazan: Zhyen.
81. Iusupov, M. (2003) Galimdzhan Barudi. Kazan: Tatarskoe knizhnoe izdatel’stvo.
82. Karabinos, M. (2018) “Archives and Post-Colonial State-Sponsored History: A Dual State Approach Using the Case of the ‘Migrated Archives’,” in B. Bevernage, N. Wouters (eds) The Palgrave Handbook of StateSponsored History After 1945, pp. 177–190. London: Palgrave Macmillan.
83. Karabinos, M. (2019) “Decolonisation in Dutch Archives: Defining and Debating”, BMGN — Low Countries Historical Review 134(2): 129–141.
84. Kemper, M. (2008) Sufii i uchenye v Tatarstane i Bashkortostane. Islamskii diskurs pod russkim gospodstvom [Sufis and Scholars in Tatarstan and Bashkortostan: Islamic Discourse under Russian Power]. Kazan: Rossiiskii islamskii universitet.
85. Khalidov, A.B. (1986) Arabskie rukopisi Instituta vostokovedeniia. Kratkii katalog [Arabic Manuscripts of the Institute of Oriental Studies. A Short Handlist]. Vol. 1. Moscow: Nauka.
86. Khisamutdinova, L. (2017) Galimdzhan Barudi: Zhizn’ i obshchestvennopoliticheskaia deiatel’nost’ [Galimdzhan Barudi: Life and Social and Political Activity]. Kazan: Khuzur.
87. Khismatullin, A.A. (2021) Sochineniia imama alGazali [The Works of Imam al-Ghazali]. Moscow: Sadra.
88. Khismatullin, A.A. (2022) “Otzhivshie perevody: seks, alkogol’ i astrologiia v “Kabus-nama” [Outdated Translations: Sex, Alcohol and Astrology in the Qabus Nama], in Peterburgskoe vostokovedenie: al’manakh. Iubileinyi vypusk, pp. 28–49. St Petersburg: Peterburgskoe vostokovedenie.
89. Leezenberg, M. (2017) De minaret van Bagdad: Seks en politiek in de islam. Amsterdam: Prometheus.
90. Leezenberg, M. (2023) “’The Kurds Have Not Made Love Their Aim’: Love, Sexuality, Gender, and Drag in Ehmede Xani’s Mem u Zin”, International Journal of Middle East Studies: 1–20.
91. Malysheva, S. Iu. (2014) “Professionalki”, “arfistki”, “liubitel’nitsy”: publichnye doma i prostitutki v Kazani vo vtoroi polovine XIX — nachale XX veka [The Public Houses and Prostitutes in Kazan in the Second Half of the 19th — early 20th Centuries]. Kazan: Kazan University.
92. Mardanov, R. (ed.) (2009) “Kyissai Iosyf” poemasynyng Tatarstan Milli kitapkhanäsendä saklana torgan kul’’iazmalaryna tasvirlamalar. Kazan: Milli kitap.
93. Mardanov, R. (ed.) (2021) Shig’’ri iadkärlär: XII–XIX gasyrlar [Poetic Monuments of the 12th —19th Centuries]. Kazan: Milli kitap.
94. Melvin-Koushki, M. (2020) “Magic in Islam between Protestantism and Demonology: A Response to Günther and Pielow’s Response”, Magic, Ritual, and Witchcraft 15(1): 132–139.
95. Miklukho-Maklai, N.D. (ed.) (1964) Persidskie i tadzhikskie rukopisi Instituta narodov Azii AN SSSR. Kratkii alfavitnyi katalog [Persian and Tajik Manuscripts at the Institute of Peoples of Asia of the Academy of Sciences of the USSR]. Vol. 1. Moscow: Nauka.
96. Minnullin, Zh. S. (2011) “Sabir Galim uly Alimov” [Alimov, son of Sabir Galim], in R.F. Islamov, S.F. Galimov (eds) Vostochye rukopisi: sovremennoe sostoianie i perspektivy izucheniia: materialy Kruglogo stola (Kazan’, 1 dekabria 2011 g.), pp. 224–226. Kazan: IIaLI.
97. Muhammad Murad Ramzi (1908) Talfiq alakhbar fi talqih alathar fi waqa’i‘ Qazan wa Bulghar wa muluk altatar. Aljild althani. Orenburg: Karimov, Khusainov & Co.
98. Narskii, I. (2018) Kak partiia narod tantsevat’ uchila… Kak baletmeistery ei pomogali, i chto iz etogo vyshlo: Kul’turnaia istoriia sovetskoi tantseval’noi samodeiatel’nosti [How Did the Party Teach People to Dance… How Did the Choreographers Help It and What Came of It: The Cultural History of Soviet Amateur Dancing]. Moscow: Novoe kul’turnoe obozrenie.
99. Offord, D., Rjeoutski V., Argent, G. (2018) The French Language in Russia: A Social, Political, Cultural and Literary History. Amsterdam: Amsterdam University Press B.V.
100. Papas, A. (2012) “Following Abdurreşîd Ibrâhîm, a Tatar Globetrotter on the Way to Mecca,” in A. Papas, T. Welsford, T. Zarkone (eds) Central Asian Pilgrims: Hajj Routes and Pious Visits between Central Asia and the Hijaz, pp. 199–221. Berlin: Klaus Schwarz Verlag.
101. Pleij, H. (2020) Oefeningen in genot. Liefde en lust in de late Middeleeuwen. Amsterdam: Prometheus.
102. Richards, Th. (1993) The Imperial Archive: Knowledge and the Fantasy of Empire. London, New York: Verso.
103. Rosenthal, F. (1979) “Fiction and Reality: Sources for the Role of Sex in Medieval Muslim Society,” in A. Lutfi al-Sayyid-Marsot (ed.), Society and the Sexes in Medieval Islam, pp. 3–22. Malibu, California: Undena Publications.
104. Rosenthal, F. (1997) “Male and Female: Described and Compared,” in J.W. Wright Jr., E.K. Rowson (eds). Homoeroticism in Classical Arabic Literature. N.Y.: Columbia University Press.
105. Ross, D. (2017) “Making Muslim Women Political: Imagining the Wartime Woman in the Russian Muslim Women’s Journal Suyumbika”, Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée 141: 139–53.
106. Rzehak, L. (1997) “Ungleichheit in der Gleichheit: Materialien zu männlich-männlicher Erotik in iranischsprachigen Kulturen Mittelasiens,” in M. Ofitsch (ed.) Liebe, Eros und Zuneigung in der Indogermania, pp. 37–64. Graz: Leykam Buchverlag.
107. Shablei, P. (2019) “Rossiiskaia imperiia i musul’mane Semipalatinska: disbalans vlasti i neodnorodnye obshchestva v kontse 19 veka” [The Russian Empire and Muslims of Semipalatinsk: Disbalance of Power and Heterogeneous Societies in the Late 19th Century], Ab Imperio 3: 60–76.
108. Spannaus, N. (2014) “Formalism, Puritanicalism, Traditionalism: Approaches to Islamic Legal Reasoning in the 19th-Century Russian Empire”, The Muslim World 104(3): 354–378.
109. Tatar teleneng zur dialektologik süzlege [The Big Dialectological Dictionary of Tatar Language]. Kazan: Tatar kitap näshriiate, 2009.
110. Türkoğlu, I. (1997) Sibiryalı meşhur seyyah Abdurreşid Ibrahim. Ankara: Türkiye Dianet vakfı yayın.
111. Turner, H. (2020) Cataloguing Culture: Legacies of Colonialism in Museum Documentation. Vancouver: UBC Press.
112. Von Oswald, M. (2022) Working Through Colonial Collections: An Ethnography of the Ethnological Museum in Berlin. Leuven: Leuven University Press.
Review
For citations:
Bustanov A. In Defiance of the Colonial Archives: The Erotic Poetry of ‘Abd ar-Rahim al-Utiz-Imiani. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2023;41(3-4):149-188. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-3-4-149-188