Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

The Cult of Saints in Anti-Religious Propaganda and Historical Science in USSR in the 1920s — Early 1930s

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-1-151-177

Abstract

The article analyzes the Soviet scholarship about the veneration of Christian saints published in the 1920s and early 1930s, when a campaign to uncover relics was carried out and an active antireligious propaganda was conducted in the USSR. The author shows that these publications were heterogeneous in their content and significance. She distinguishes three groups of publications based on their goals, objectives and academic content. First, these were antireligious brochures and articles exposing the cult of relics as “church deception”, written in line with the state antireligious policy. The second group includes historical and journalistic texts that described the history of the canonization of certain Christian saints on the basis of documentary materials while criticizing folk and church stories about the miracles around the saints and their relics. The authors of these writings relied on a critical tradition that goes back to both Protestant and freethinking traditions of the 16th19th centuries. The third group was the work of ethnographers who studied the cult of saints as a form of folk, everyday Orthodox religiosity.

About the Author

M. Shakhnovitch
Saint Petersburg State University
Russian Federation

Marianna Shakhnovitch — Professor



References

1. Бухарин Н. И. Теория исторического материализма. Популярный учебник марксистской социологии. 5-е изд. стереотип. М.; Л.: Гос. изд-во. 1928.

2. Голубинский Е.Е. История канонизации святых в русской церкви. М.: Университетская тип., 1903.

3. Горев М.В. Последний святой. Последние дни Романовской церкви. Канонизационный процесс Иоанна Тобольского 22 мая 1914 г. — 8 апреля 1917 г. По архивным материалам М.-Л.: Гос. изд-во, 1928.

4. Горький М. Письма, июнь 1919–1921/ Горький М. Полное (академическое) собрание сочинений. Письма в 24 тт. Т. 13. М.: Наука, 2007.

5. Дмитриев А. Н. «Академический марксизм» 1920–1930-х годов: западный контекст и советские обстоятельства// Новое литературное обозрение, 2007. № 88. С. 10–38.

6. Добиаш-Рождественская О.А. Культ святого Михаила в латинском средневековье. Петроград: Экономическая тип. 1917.

7. Кандидов Б. П. Монастыри-музеи и антирелигиозная пропаганда. М.: Безбожник, 1929.

8. Кандидов Б.П. Обоготворение дома Романовых. М.: Акц. изд-ское о-во «Безбожник», 1927.

9. Кандидов Б.П. Система идеологического вредительства// Безбожник. 1930. № 40. С. 3.

10. Кандидов Б. П. Путь борьбы. (Воспоминания о работе по организации Центрального Антирелигиозного музея) //Советское государство и религия. 1918–1938 гг.

11. Документы из Архива Государственного музея истории религии. Сост. Е.М. Лучшев. СПб: Каламос, 2012. С. 263–315.

12. Карпов П. И. Бытовое эмоциональное творчество в древнерусском искусстве. М.: ГИМ, 1928.

13. Каутский К. Происхождение христианства / Пер. и предисл. Д. Рязанова. Изд. 5-е. М.- Л: ГИЗ. 1930.

14. Каяндер Е. Г. Русские святые. М.: Безбожник, 1930.

15. Крапивин М.Ю. Бывший священник М.В. Галкин, человек и функционер: штрихи к документальному портрету//Вестник церковной истории. 2020. № 3–4. С. 65–109.

16. Крих С.Б., Метель О.В. Формирование марксистского подхода к изучению религиозных феноменов в советской научной традиции (1920-е — начало 1930-х гг.) // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2. 2014. Т. 16. № 3. С. 256–268.

17. Ломакин И.М. Мощи. М.: Изд-во ВЦИК. 1919.

18. Луппол И.К. Диалектический материализм и музейное строительство //Труды Первого Всероссийского музейного съезда. Т. 1. Протоколы пленарных заседаний 1–5 декабря 1930 года., М.-Л.: Учгиз — Наркомпрос РСФСР. 1931. С. 25–39.

19. Маторин Н.М. Религия у народов Волжско-Камского края прежде и теперь. М.: Безбожник, 1929.

20. Маторин Н. М. Женское божество в православном культе. Пятница-Богородица. Очерк по сравнительной мифологии. М.: Московский рабочий, 1931.

21. Метель О. В. Советская модель изучения первоначального христианства (1920–1990-е гг.). Омск: Полиграфический центр КАН. 2012.

22. Мещеряков Н. Поповские обманы. Факты и документы. М.: Госиздат, 1921.

23. Мощи: Сб. материалов, документов и разоблачений/ Под ред. и со вступ. статьей проф. В. Рожицына. Отд. пропаганды Главполитпросвета УССР. Харкiв: Держ. вид-во Украiни, 1922.

24. Никольский Н.М. Религия как предмет науки. Минск: Белтрестпечать, 1923.

25. Никольский Н.М. История русской церкви. М.: Атеист, 1930.

26. От классиков к марксизму: совещание этнографов Москвы и Ленинграда (5–11 апреля 1929 г.) /под ред. Д.В. Арзютова, С.С. Алымова, Д. Дж. Андерсона. СПб.: МАЭ РАН, 2014.

27. Паозерский М.Ф. Русские святые перед судом истории. М.-Петроград: ГИЗ, 1923.

28. Покровский М. Н. Русская история в самом сжатом очерке. 4-е изд. М.: Партиздат. 1933.

29. Покровский М. Н. Русская история с древнейших времен. Т. 1. М.: Т-во «Мир», 1913.

30. Ранович А.Б. Происхождение христианского культа святых. М.; Л.: Огиз — Московский рабочий, 1931. С. 55–56.

31. Резолюция XII съезда РКП(б). «О постановке антирелигиозной агитации и пропаганды». 25 апреля 1923 г.//Конфессиональная политика советского государства. 1917–1991 гг. Документы и материалы в 6 т. Т. 1. Кн. 1. М.: РОСПЭН, 2018. С. 174–175.

32. Рогозный П. Г. Большевики и святые мощи// Новейшая история России. 2020. Т. 10. № 4. С. 989–1004.

33. Рожицын В. Золотая легенда: Книга о святых мучениках М.: Гос. изд-во, 1925.

34. Рокитянский Я.Г., Мюллер Ф. Красный диссидент: Академик Рязанов — оппонент Ленина, жертва Сталина. Биографический очерк. Документы. М.: Academia. 1996.

35. Румянцев Н. Реликвии Марии//Атеист. 1926. № 9. С. 44–54.

36. Румянцев Н. Великий шантаж. Реликвии Христа. М.: Атеист. 1926.

37. Румянцев Н. Святой Тихон чудотворец, епископ амафунтский// Из истории христианского культа /под. ред. Н.В. Румянцева. М.: Атеист, 1927. С. 31–71.

38. Румянцев Н. Великий шантаж. Вып. 2. Мощи ветхозаветных и новозаветных героев. М.: Атеист. 1928.

39. Румянцев Н. Илья пророк//Атеист. 1928. № 28–29. С. 1–61.

40. Сарабьянов Вл. Введение в диалектический материализм. Харьков: Пролетарий, 1925.

41. Сарабьянов Вл. Предисловие //Рожицын В. Золотая легенда: Книга о святых мучениках М.: Гос. изд-во, 1925. С. 1–7.

42. Сентив П. Симуляция чудесного / Пер. Е.В. Святловского. С предисл. П. Жане. СПб: Н. И. Романов, 1914.

43. Степанов И. Задачи и методы антирелигиозной пропаганды. М.: Красная новь, 1923.

44. Сэнтив П. Мощи Христа //Атеист. 1925. № 1. С. 61–83.

45. Сэнтив П. Из шантажной практики духовенства //Атеист. 1925. № 2. С. 79–101.

46. Томенко А. и Е. Святые эксплуататоры. М.: Московский рабочий, 1931.

47. Шахнович М.М. Изучение религии в конце XIX — первой четверти ХХ века. От феноменологического описания к критическому исследованию // Государство, религия и церковь в России и за рубежом. 2018. Т. 36. № 1. С. 171–195.

48. Шахнович М.М. Местночтимые православные святые в России в конце 1920-х — начале 1930-х годов (по материалам этнографических экспедиций) //Религиоведение. 2021. № 3. С. 5–14.

49. Шахнович М.М. Презентация культа христианских святых в антирелигиозных музейных экспозициях эпохи «великого перелома» //Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология. 2021. № 37(4). С. 706–717.

50. Шахнович М.М., Терюкова Е.А. Научный атеизм: от науки к утопии. СПб.: НесторИстория, 2022.

51. Шпицберг И.А. Отзвуки дела Бейлиса: Дело об антисемитской агитации в московском соборе Василия Блаженного в связи с обнаружением в нем усыпальницы «мученика Гавриила» //Революция и церковь, 1919. № 6–8. С. 62–76.

52. И.Ш. [Шпицберг И.А.] Церковники и их агенты перед народным и революционным судом. Антирелигиозная библиотека журнала «Революция и церковь». Вып. 5. М.: Нар. ком. юстиции, 1920.

53. Шпицберг И.А. Святой отрок Гавриил. Средневековая бейлисиада. М.: Атеист, 1922.

54. Шпицберг И.А. Святой Василий Грязнов: защита подмосковных акул текстильной промышленности//Атеист. 1925. № 1. С. 4–23.

55. Шпицберг И.А. Святой Василий Грязнов: защита подмосковных акул текстильной промышленности. Москва: Атеист, 1925.

56. Arzyutov, D.V., Alymov, S. S., Anderson, D. Dzh. (2014) Ot klassikov k marksizmu: soveshchanie etnografov Moskvy i Leningrada (5–11 aprelia 1929 g.) [From the classics to Marxism: a meeting of ethnographers from Moscow and Leningrad (April 5–11, 1929)]. SPb.: MAE RAN.

57. Bukharin, N.I. (1928) Teoriia istoricheskogo materializma. Populiarnyj uchebnik marksistskoi sotsiologii [The theory of historical materialism. A popular textbook on Marxist sociology.]. M.; L.: Gos. izd-vo.

58. Collin de Plancy, J.A. S. (1821) Dictionnaire critique des reliques et des images miraculeuses. T. 1–3. Paris : Guien et Compagnie.

59. Dmitriev, A.N. (2007) “Akademicheskii marksizm” 1920–1930-h godov: zapadnyi kontekst i sovetskie obstoiatel’stva” [“Academic Marxism” of the 1920s–1930s: Western Context and Soviet Circumstances], Novoe literaturnoe obozrenie 88: 10–38.

60. Dobiash-Rozhdestvenskaya, O. A. (1917) Kul’t sviatogo Mikhaila v latinskom srednevekov’e [The Cult of St. Michael in the Latin Middle Age]. Petrograd: Ekonomicheskaia tip.

61. Golubinskii, E.E. (1903) Istoriia kanonizatsii sviatykh v russkoi tserkvi [The history of the canonization of saints in the Russian Church]. M.: Universitetskaia tip.

62. Gorev, M.V. (1928) Poslednii sviatoi. Poslednie dni Romanovskoi tserkvi. Kanonizatsionnyi process Ioanna Tobol’skogo 22 maia 1914 g. — 8 aprelia 1917 g. Po arkhivnym materialam [The last days of the Romanov Church. The canonization process of John of Tobolsk May 22, 1914 — April 8, 1917 According to archival materials]. M.- L.: Gos. izd-vo.

63. Gor’kij, M. (2007) Pis’ma iiun’ 1919–1921. Gor’kii M. Polnoe (akademicheskoe) sobranie sochinenii. Pis’ma v 24 tt. [Letters June 1919–1921. Gorky M. Complete (academic) collected works. Letters in 24 volumes]. T. 13. M.: Nauka

64. Kandidov, B.P. (1927) Obogotvorenie doma Romanovykh [Deification of the House of the Romanovs]. M.: Akc. izd-skoe o-vo “Bezbozhnik”.

65. Kandidov, B.P. (1929) Monastyrimuzei i antireligioznaia propaganda [Monasteries-museums and anti-religious propaganda]. M.: Bezbozhnik.

66. Kandidov, B.P. (1930) “Sistema ideologicheskogo vreditel’stva” [The system of ideological sabotage], Bezbozhnik 40: 3.

67. Kandidov, B.P. (2012) “Put’ bor’by. (Vospominaniia o rabote po organizatsii Tsentral’nogo Antireligioznogo muzeia)” [The Way of Struggle. (Memories of the work of organising the Central Anti-Religious Museum)], in E.M. Luchshev (ed.) Sovetskoe gosudarstvo i religiia. 1918–1938 gg. Dokumenty iz Arkhiva Gosudarstvennogo muzeia istorii religii, pp. 263–315. SPb: Kalamos.

68. Karpov, P.I. (1928) Bytovoe emotsional’noe tvorchestvo v drevnerusskom iskusstve [Household emotional creativity in ancient Russian art]. M.: GIM.

69. Kautskij, K. (1930) Proiskhozhdenie khristianstva [The Origin of Christianity]. M.-L: GIZ.

70. Kayander, E. G. (1930) Russkie sviatye [Russian saints]. M.: Bezbozhnik.

71. Krapivin, M.Y. (2020) “Byvshii sviashchennik M.V. Galkin, chelovek i funktsioner: shtrikhi k dokumental’nomu Portretu” [Former priest M.V. Galkin, a man and a functionary: touches to the documentary Portrait], Vestnik tserkovnoi istorii 3–4: 65–109.

72. Krih, S.B., Metel’, O.V. (2014) “Formirovanie marksistskogo podkhoda k izucheniiu religioznykh fenomenov v sovetskoi nauchnoi traditsii (1920-e — nachalo 1930-h gg.)” [Formation of a Marxist approach to the study of religious phenomena in the Soviet scientific tradition (1920s — early 1930s)], Izvestiia Ural’skogo federal’nogo universiteta 16(3): 256–268.

73. Lippert, J. (1882) Christentum, Volksglaube und Volksbrauch: Geschichtliche Entwicklung ihres Vorstellungsinhaltes. Berlin: Hofmann.

74. Lomakin, I.M. (1919) Moshchi [Relics]. M.: Izd-vo VCIK.

75. Luppol, I.K. (1931) “Dialekticheskii materializm i muzeinoe stroitel’stvo” [Dialectical materialism and museum construction], in Trudy Pervogo Vserossiiskogo muzeinogo s’ezda. T. 1. Protokoly plenarnykh zasedanii 1–5 dekabria 1930 goda, pp. 25–39. M.-L.: Uchgiz — Narkompros RSFSR.

76. Matorin, N.M. (1929) Religiia u narodov VolzhskoKamskogo kraya prezhde i teper’ [Religion among the peoples of the Volga-Kama region before and now]. M.: Bezbozhnik

77. Matorin, N.M. (1931) Zhenskoe bozhestvo v pravoslavnom kul’te. PyatnitsaBogoroditsa. Ocherk po sravnitel’noi mifologii [Female deity in the Orthodox cult. Friday Mother of God. Essay on Comparative Mythology] M.: Moskovskii rabochii.

78. Meshcheryakov, N. (1921) Popovskie obmany. Fakty i dokumenty [Priests’ deceptions. Facts and documents]. M.: Gosizdat.

79. Metel’, O.V. (2012) Sovetskaia model’ izucheniia pervonachal’nogo khristianstva (1920–1990e gg.) [Soviet model of the study of early Christianity (1920–1990s)]. Omsk: Poligraficheskii tsentr KAN.

80. Nikol’skii, N. M. (1923) Religiia kak predmet nauki [Religion as a subject of science]. Minsk: Beltrestpechat’.

81. Nikol’skii, N. M. (1930) Istoriia russkoi tserkvi [History of the Russian Church]. M.: Ateist.

82. Paozerskii, M.F. (1923) Russkie sviatye pered sudom istorii [Russian saints in front of the judgment of history]. M.-Petrograd: GIZ.

83. Pokrovskii, M.N. (1913) Russkaia istoriia s drevneishikh vremen [Russian history since ancient times]. T. 1. M.: T-vo “Mir”.

84. Pokrovskii, M.N. (1933) Russkaia istoriia v samom szhatom ocherke [Russian history in the most concise outline]. 4-e izd. M.: Partizdat.

85. Ranovich, A.B. (1931) Proiskhozhdenie khristianskogo kul’ta sviatykh [The origin of the Christian cult of saints]. M.; L.: Ogiz — Moskovskii rabochii.

86. Rezoliutsiia XII s’ezd RKP(b) “O postanovke antireligioznoi agitatsii i propagandy”. 25 aprelia 1923 g.” [Resolution XII Congress of the RCP (b) “On staging anti-religious agitation and propaganda”. April 25, 1923] (2018), in Konfessional’naia politika sovetskogo gosudarstva. 1917–1991 gg. Dokumenty i materialy v 6 t. T. 1.: Kn. 1, pp. 174–175. M.: ROSPEN.

87. Rogoznyj, P. G. (2020) “Bol’sheviki i sviatye moshchi” [Bolsheviks and holy relics], Noveishaia istoriia Rossii 10 (4): 989–1004.

88. Rokityanskii, Ya. G., Myuller, F. (1996) Krasnyi dissident: Akademik Ryazanov — opponent Lenina, zhertva Stalina. Biograficheskii ocherk. Dokumenty [Red dissident: Academician Ryazanov — Lenin’s opponent, Stalin’s victim. Biographical sketch. Documents]. M.: Academia.

89. Rozhicyn, V. (1925) Zolotaia legenda: Kniga o sviatykh muchenikakh [The Golden Legend: The Book of the Holy Martyrs]. M.: Gos. izd-vo.

90. Rozhitsyn, V. (ed.) (1922) Moshchi: Sb. materialov, dokumentov i razoblachenii [Relics: materials, documents and revelations]. Otd. propagandy Glavpolitprosveta USSR. Kharkiv: Derzh. vid-vo Ukraini.

91. Rumiantsev, N. (1926) “Relikvii Marii” [Relics of Mary], Ateist 9: 44–54.

92. Rumiantsev, N. (1926) Velikii shantazh. Relikvii Khrista [Great blackmail. Relics of Christ] M.: Ateist.

93. Rumiantsev, N. (1927) Sviatoi Tikhon chudotvorets, episkop amafuntskii, Iz istorii khristianskogo kul’ta [Saint Tikhon the miracle worker, Bishop of Amafuntsky, From the history of the Christian cult], pp. 31–71. M.: Ateist.

94. Rumiantsev, N. (1928) “Il’ia Prorok” [Ilya the Prophet], Ateist 28–29: 1–61.

95. Rumiantsev, N. (1928) Velikii shantazh. Vyp. 2. Moshchi vethozavetnykh i novozavetnykh geroev [Great blackmail. Issue 2. The relics of the Old Testament and New Testament heroes] M.: Ateist.

96. Saintyves, P. (1907) Les saints successeurs des dieux. I. L’origine du culte des saints II. Les sources des légendes hagiographiques. III. La mythologie des noms propres. Paris: Émile Nourry.

97. Saintyves, P. (1912) Les reliques et les images légendaires. Paris: Mercure de France.

98. Sarab’ianov, V. (1925) “Predislovie” [Foreword], in V. Rozhitsyn Zolotaia legenda: Kniga o sviatyh muchenikakh, pp. 1–7. M.: Gos. izd-vo.

99. Sarab’ianov, V. (1925) Vvedenie v dialekticheskii materializm [An introduction to dialectical materialism]. Khar’kov: Proletarii.

100. Sentiv, P. (1914) Simuliatsiia chudesnogo [Simulation of the miraculous]. SPb: N.I. Romanov.

101. Sentiv, P. (1925) “Iz shantazhnoi praktiki dukhovenstva” [From the blackmail practice of the clergy], Ateist 2: 79–101.

102. Sentiv, P. (1925) “Moshchi Khrista” [Relics of Christ], Ateist 1: 61–83.

103. SH. [Shpitsberg, I.A.] (1920) “Tserkovniki i ikh agenty pered narodnym i revoliutsionnym sudom” [Churchmen and their agents before the people’s and revolutionary courts], Antireligioznaia biblioteka zhurnala “Revoliutsiyi i tserkov’”. Vyp. 5. M.: Nar. kom. iustitsii.

104. Shakhnovich, M.M. (2018) “Izuchenie religii v konce XIX — pervoi chetverti XX veka. Ot fenomenologicheskogo opisaniia k kriticheskomu issledovaniiu” [Study of religion at the end of the 19th — first quarter of the 20th century. From Phenomenological Description to Critical Research], Gosudarstvo, religiia i tserkov’ v Rossii i za rubezhom 36(1): 171–195.

105. Shakhnovich, M.M. (2021) “Mestnochtimye pravoslavnye sviatye v Rossii v kontse 1920-kh — nachale 1930-kh godov (po materialam etnograficheskikh ekspeditsii)” [Locally revered Orthodox saints in Russia in the late 1920s — early 1930s (based on materials from ethnographic expeditions)], Religiovedenie 3: 5–14.

106. Shakhnovich, M.M. (2021) “Prezentatsiia kul’ta khristianskikh sviatykh v antireligioznykh muzeinykh ekspozitsiiakh epokhi ‘velikogo pereloma’” [Presentation of the cult of Christian saints in anti-religious museum expositions of the era of the “great turning point”], Vestnik SanktPeterburgskogo universiteta. Filosofiia i konfliktologiia 37(4): 706-717.

107. Shakhnovich, M.M., Teryukova, E.A. (2022) Nauchnyi ateizm: ot nauki k utopii [Scientific atheism: from science to utopia]. St. Petersburg: Nestor-History.

108. Shpitsberg, I.A. (1925) Sviatoi Vasilii Griaznov: zashchita podmoskovnykh akul tekstil’noi promyshlennosti [Vasily Gryaznov: protection of sharks of the textile industry near Moscow]. Moskva: Ateist.

109. Shpitsberg, I. A. (1919) “Otzvuki dela Beilisa: Delo ob antisemitskoi agitatsii v moskovskom sobore Vasiliia Blazhennogo v sviazi s obnaruzheniem v nem usypal’nitsy ‘muchenika Gavriila’” [Echoes of the Beilis case: The case of anti-Semitic agitation in the Moscow Cathedral of St. Basil the Blessed in connection with the discovery in it of the tomb of the “Martyr Gabriel”], Revolyutsiia i tserkov’ 6–8: 62–76.

110. Shpitsberg, I.A. (1922) Sviatoi otrok Gavriil. Srednevekovaia beilisiada [Saint Youth Gabriel. Medieval Beilisiada]. M.: Ateist.

111. Shpitsberg, I.A. (1925) “Svyatoi Vasilii Griaznov: zashchita podmoskovnykh akul tekstil’noi promyshlennosti” [Vasily Gryaznov: protection of sharks of the textile industry near Moscow], Ateist 1: 4–23.

112. Stepanov, I. (1923) Zadachi i metody antireligioznoi propagandy [Tasks and methods of anti-religious propaganda]. M: Krasnaia nov’.

113. Tomenko, A. i E. (1931) Sviatye ekspluatatory [Holy Exploiters]. M: Moskovskii rabochii.


Review

For citations:


Shakhnovitch M. The Cult of Saints in Anti-Religious Propaganda and Historical Science in USSR in the 1920s — Early 1930s. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2023;41(1):151-177. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-1-151-177

Views: 115


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)