Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

Molokan and Kryashen Identities in the Mid-19th — Early 20th Century (Based on Personal Memoirs)

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-2-52-82

Abstract

The article draws a comparison of social identities of the two religious groups, the Molokan and Kryashen, by using the sources from the mid-nineteenth — early twentieth century. The sources include memoirs by the Molokan Nil Petrovich Dimryukov and the Kryashen Vasilii Timofeevich Timofeev. The article is based upon three theoretical concepts — “identity” by E. Erikson, “group formation” by R. Jenkins and “textual communities” by B. Stock. The author concludes that the tendency to construct communal life around authoritative religious texts among Molokans and Kryashens of the said time period had specific features: the tradition of textuality among Molokans faced challenges both from outside and inside the community, but also had its supporters; while the tradition of textuality among Kryashens was only gaining its special form. The author also notes the prospects of comparing the identity of both groups in the past with their present-day forms basing on his field research in Moscow and Kazan.

About the Author

G. Kornilov
Russian State University for the Humanities
Russian Federation

Gleb Kornilov - Postgraduate Student

Moscow



References

1. Булгаков С. Справочник по ересям, сектам и расколам. — Мормоны самарские // Православный портал «Азбука веры» / Православный сайт [https://azbyka.ru/otechnik/Sergej_Bulgakov/spravochnik-po-eresjam-sektam-i-raskolam/120, доступ от 08.02.2023].

2. Бусыгина Н. Качественные и количественные методы исследований в психологии. Юрайт, 2018.

3. Димрюков Н. События. Страдания для истинной веры. Памятная книжка // Духовные

4. Христиане Молокане [http://molokanin.ru/old/kn/pdf/dimrukov_stradania_very.pdf, доступ от 31.01.2023].

5. Жукова Л. «Совместить закон с благодатью»: религиозный авторитет в традиции молокан-прыгунов // Вестник РГГУ. Серия «Культурология. Искусствоведение. Музеология». 2011. № 17(79)/11. С. 164–173.

6. Исхаков Р. Консолидационные процессы и формирование кряшенской этноконфессиональной идентичности (вторая половина XVI — начало XX в.) // История и культура татар-кряшен (XVI–ХХ вв.): коллективная монография. Казань: Институт истории им. Ш. Марджани АН РТ. 2017. С. 189–211.

7. Исхаков Р. Православные религиозные институты // История и культура татар-кряшен (XVI–ХХ вв.): коллективная монография. Казань: Институт истории им. Ш. Марджани АН РТ. 2017. С. 272–283.

8. Исхаков Р. Становление и развитие письменной традиции. // История и культура татар-кряшен (XVI–ХХ вв.): коллективная монография. Казань: Институт истории им. Ш. Марджани АН РТ, 2017. С. 326–361.

9. Колчерин А., иерей. Василий Тимофеев — первый священник из кряшен // Православный собеседник: Альманах Казанской Духовной Семинарии. Вып. 1(22). Казань: Казан. Духов. Семинария, 2012. С. 167–171.

10. Корнилов Г. Групповая идентичность молокан Москвы и кряшен Казани: опыт сопоставительного анализа (на материале полевых исследований) // Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология». 2022. № 7. С. 48–62.

11. Львов А. Соха и Пятикнижие: русские иудействующие как текстуальное сообщество. СПб.: Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2011.

12. Львов А. Чтение Библии и риторика начетчиков (по материалам православных миссионеров конца XIX — начала XX в.) // Ruthenia: объединенное гуманитарное издательство Кафедры русской литературы Тартуского университета [https:// www.ruthenia.ru/folklore/lvov1.htm, доступ от 07.04.2023].

13. Малахова И. Духовные христиане. М.: Политиздат, 1970.

14. Малов Е. Миссионерство среди мухаммедан и крещеных татар. Казань, Типо-литография Императорского Университета, 1892 // ГБУ «Государственный историко-архитектурный и художественный музей-заповедник “Казанский Кремль”», МЗКК КП-256/4 (№ по ГК 20027040).

15. Севастьянов И. Этнокультурная идентичность кряшен в сравнительном контексте: историко-этнографическое исследование молькеевской и заказанской этнографических групп: дис. канд. ист. наук. РАН, Институт этнологии и антропологии им. Н. М. Миклухо-Маклая, Москва, 2018.

16. Тартаковский А. 1812 год и русская мемуаристика (Опыт источниковедческого изучения). М.: Издательство «Наука», 1980.

17. Тимофеев В. Черты из быта инородцев. Мое воспитание (рассказ старокрещеного татарина) // Казанская центральная крещено-татарская школа. Материалы для истории христианского просвещения крещеных татар. Казань, типография В. М. Ключникова, 1887. // ГБУ «Государственный историко-архитектурный и художественный музей-заповедник “Казанский Кремль”», МЗКК КП-1629 (№ по ГК 15179770). С. 9–28.

18. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис [пер. с англ.]. М.: Издательская группа «Прогресс», 1996.

19. Breyfogle, N. (2005) Heretics and Colonizers: Forging Russia’s Empire in the South Caucasus. Ithaca: Cornell University Press.

20. Jenkins, R. (2008) Social identity. Routledge.

21. Kefeli, A. (2014) Becoming Muslim in Imperial Russia: Conversion, Apostasy and Literacy.

22. Cornell University Press, Ithaca and London.


Review

For citations:


Kornilov G. Molokan and Kryashen Identities in the Mid-19th — Early 20th Century (Based on Personal Memoirs). State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(2):52-82. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-2-52-82

Views: 83


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)