Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

Has Lev Tolstoy Created an “Anarchist Modernity” for Japan?

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-2-292-322

Abstract

The article examines the key concepts articulated in the works of the Oxford professor Sho Konishi. According to S. Konishi, Lev Tolstoy, in collaboration with Japanese Orthodox converts who received their theological education in Russian Orthodox Mission schools and institutions in Japan and in Russia, created a new form of religion in Ja‑ pan. This doctrine, which Konishi refers to as “anarchist religion” or “Tolstoyanism”, supposedly came to represent a new, unique model of modernity opposing the Western one, and played a significant role in Japanese thought in the second half of the 19th — early 20th centuries. The current article does not aim to either validate or argue with the more general concepts proposed by S. Konishi. However, it demonstrates that his main argument on Tolstoy’s interaction with the Japanese Orthodox believers in creation of a new Japanese anarchist religion does not stand up to closer examination.

About the Authors

A. Lukin
Institute of China and Contemporary Asia, Russian Academy of Sciences
Russian Federation

Alexander Lukin — Acting Academic Head

Moscow



O. Puzanova
HSE University; Institute of China and Contemporary Asia, Russian Academy of Sciences
Russian Federation

Olga Puzanova — Professor;

Leading Research Fellow

Moscow



References

1. Абе Г. Толстовское движение в Японии//Мир русского слова. 2012. № 1. С. 65–67.

2. Вальденберг В.Е. Древнерусские учения о пределах царской власти. Очерки русской политической литературы от Владимира Святого до конца XVII века. Петроград: Типография А. Бенке, 1916.

3. Гараева Э. И. Манифест Хирацука Райтё (1886–1971) «Первая женщина под солнцем» //Ежегодник «Япония». 2019. Т. 48. С. 417–436.

4. Дневники святого Николая Японского: В 5 т. /Сост. К. Накамура. СПб.: Гиперион, 2004. Т. 3.

5. Изречения китайского мудреца Лао-Тзе, избранные Л. Н. Толстым. М.: Посредник, № 771, 1910.

6. Капранов С.В. Випускник Київської духовної академії Даниїл Конісі як інтерпретатор китайської філософської думки //Мапстеріум. 2017. Вип. 68. Культурологія. С. 40–46.

7. Ким Р. Диалог культур: Лев Толстой и Лао-цзы/Восток в русской литературе XVIII — начала XX века. Знакомство. Переводы. Восприятие. М.: ИМЛИ РАН, 2004. C. 83–100.

8. Кониси Д. Воспоминания японца об архиепископе Николае //Святитель Никола Японский в воспоминаниях современников /Сост. Г.Е. Бесстремянная. Сергиев Посад: СТСЛ, 2012.

9. Конрад Н. И. Толстой в Японии/Литературное наследство. Том 75: Толстой и зарубежный мир. М.: Наука, 1965. Кн. 2. C. 347–360.

10. ЛаоСи. Тао-те кинг или писание о нравственности/ Под ред. Л. Н. Толстого. Пер. с кит. Д. Конисси. М.: Изд. «Печатное дело», 1913.

11. Лукин А.В. Медведь наблюдает за драконом. Образ Китая в России в XVII—XXI веках. М.: Восток-Запад: АСТ, 2007.

12. Лукин А.В., Пузанова О.В. Подход Святителя Николая Японского к проблемам отношений Церкви и государства и определению статуса Японской Православной Церкви//Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение. 2022. № 99. С. 11–29.

13. Маковицкий Д. П. У Толстого. 1904–1910. Яснополянские записки//Литературное наследство. Т. 90. Кн. 2. М.: Наука, 1979.

14. Мышинский А.Л. Лев Толстой и Лао-цзы// Общество и государство в Китае. Т. XLV, ч. 1 /Редколл.: А. И. Кобзев и др. М.: ИВ РАН, 2015. С. 656–672.

15. Накамото Н. Толстой и Лао-цы: преемники идей Л. Н. Толстого в Японии// Печатный двор. Дальний Восток России. 2009. № 9. С. 144–151.

16. Ореханов Г. Лев Толсто. «Пророк без чести»: хроника катастрофы. М.: Эксмо, 2016.

17. Сато Ю. Кониси Масутаро //Лев Толстой и его современники: энциклопедия / Под общей ред. Н. И. Бурнашевой. Изд. 2-е, испр. и дополн. М.: Парад, 2010. C. 256–257.

18. Схиммельпэннинк ван дер Ойе Д. Русский ориентализм: Азия в российском сознании от эпохи Петра Великого до Белой эмиграции. М.: РОССПЭН, 2019.

19. Толстая А.Л. Отец. Жизнь Льва Толстого. Москва–Берлин: Directmedia, 2016.

20. Толстой Л. Н. «Учение Лао-Тзе» и «Изречения Лао-Тзе». История писания и печатания рукописей/Толстой Л. Н. Полное собрание сочинений в 90 томах. Т. 40. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1956. С. 502.

21. Толстой Л. Н. И.А. Сенуме /Толстой Л. Н. Полное собрание сочинений в 90 томах. Т. 74. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1954. C. 64.

22. Толстой Л. Н. Письмо А.А. Фету. 30.08.1869 /Толстой Л. Н. Полное собрание сочинений в 90 томах. Т. 61. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1953. C. 219.

23. Толстой Л. Н. Письмо Бернару Бувье. 20.02.1905 /Толстой Л. Н. Полное собрание сочинений в 90 томах. Т. 75. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1956. C. 234.

24. Толстой Л. Н. С.А. Толстой. 21 сентября 1893 /Толстой Л. Н. Полное собрание сочинений в 90 томах. Т. 84. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1949. C. 197.

25. Ухтомский А. Даниил Кониси — японский студент в Киевской духовной академии//Труди Київської Духовної Академії. 2015. № 22. C. 200–218.

26. Шифман А. И. Лев Толстой и Восток. M.: Наука, 1971.

27. Шифман А. И. Толстой — это целый мир. Очерки и рассказы. Тула: Приокское книжное издательство, 1976. [http://www.marsexx.ru/tolstoy/tolstoy-celiy-mir.html#395, доступ 27.12.2021].

28. Эгути M. Учение Л. Н. Толстого о непротивлении злу и его влияние на общественную мысль в Японии. Дис. канд. наук. М.: Институт философии РАН, 2001.

29. Abe, G. (2012) “Tolstovskoe dvizhenie v I͡aponii” [Tolstoy’s movement in Japan], Mir russkogo slova 1: 65–67.

30. Althusser, L. and Balibar, E. (2009) Reading Capital. New York: Verso Books.

31. Eguti, M. (2001) Učenie L. N. Tolstogo o neprotivlenii zlu i ego vliânie na obŝestvennuû myslʹ v Âponii [L. N. Tolstoy’s doctrine about non-resistance to evil and its influence on public opinion in Japan]. Ph.D. thesis. Moscow: RAS Institute of Philosophy.

32. Eisenstadt, S. (1999) “Multiple Modernities in an Age of Globalization,” The Canadian Journal of Sociology 24 (2): 283–295.

33. Eisenstadt, S. (2000) “Multiple Modernities,” Daedalus 129 (1): 1–29.

34. Gaonkar, D.P. (ed.) (2001) Alternative Modernities. Durham: Duke University Press.

35. Garaeva, E.I. (2019) “Manifest Khirat͡suka Raĭtë (1886–1971) ‘Pervai͡a zhenshchina pod solnt͡sem’” [Hiratsuka Raichō`s (1886–1971) manifesto “In the Beginning, Woman Was the Sun”], Yearbook Japan 48: 417–436.

36. Hiratsuka, R. (2006) In the Beginning, Woman was the Sun: The Autobiography of a Japanese Feminist. New York: Columbia University Press.

37. Izrechenii͡a kitaĭskogo mudret͡sa LaoTze, izbrannye L.N. Tolstym [The Sayings of the Chinese sage Lao Tzu elected by Leo Tolstoy] (1910). Moscow: Posrednik, № 771.

38. Kapranov, S.V. (2017) “Vipusknik Kiïvsʹkoï duhovnoï akademìï Daniïl Konìsì âk ìnterpretator kitajsʹkoï fìlosofsʹkoï dumki” [Graduate of the Kiev theological Academy Daniel Konishi as an interpreter of the Chinese philosophical thought], Mapsterìum 68, Kulʹturologìâ: 40–46.

39. Kim, R. (2004) “Dialog kulʹtur: Lev Tolstoj i Lao-czy” [The Dialogue of Cultures: Leo Tolstoy and Lao Tzu], in Vostok v russkoj literature XVIII — načala XX veka Znakomstvo. Perevody. Vospriâtie [The East in Russian Literature of the 18th — early 20th centuries. Acquaintance. Translations. Perception], pp. 83–100. Moscow: IMLI RAN.

40. Konishi, D. (2012) “Vospominaniâ âponca ob arhiepiskope Nikolae” [Memories of a Japanese about Archbishop Nicholas], in G.E. Besstremyannaya (ed.) Svâtitelʹ Nikola Âponskij v vospominaniâh sovremennikov [Saint Nicholas of Japan in the memoirs of his contemporaries]. Sergiev Posad: STSL.

41. Konishi, S. (2007) “Translation and Conversion Beyond Western Modernity: Tolstoian Religion in Meiji Japan”, in D. Washburn, K. Reinhart (eds.) Converting Cultures: Religion, Ideology, and Transformations of Modernity, pp. 235–266. Leiden: Brill.

42. Konishi, S. (2013) Anarchist Modernity: Cooperatism and JapaneseRussian Intellectual Relations in Modern Japan. Cambridge, MA: Harvard University Press.

43. Konrad, N.I. (1965) “Tolstoj v Âponii” [Tolstoy in Japan], in Literaturnoe nasledstvo. Tom 75: Tolstoj i zarubežnyj mir [Literary legacy, vol. 75: Tolstoy and the foreign world]. Part 2, pp. 347–360. Moscow: Nauka.

44. Koselleck, R. (2004) Futures Past: On the Semantics of Historical Time, translated by K. Tribe. New York: Columbia University Press.

45. Koyama-Richard, B. (1990) Tolstoï et le Japon: La Découverte de Tolstoï à l’ère Meiji. Cergy-Pontoise: Publications orientalistes de France.

46. Lao-Tse. (1870) TaoTeking. Ubersetet und commentiert von Victor von Strauss. Leipzig.

47. Lao-Tseu. (1841) TaoTeking. Le livre de la voie et de la vertu, trans. Stanislas Julien. Paris: imprimé par autorisation du Roi à l’Imprimerie Royale.

48. Lukin, A.V. (2007) Medvedʹ nablûdaet za drakonom. Obraz Kitaâ v Rossii v XVII—XXI vekah [The Bear Watches the Dragon: Russia’s Perceptions of China and the Evolution of Russian-Chinese Relations since the Eighteenth Century]. Moscow: Vostok-Zapad: AST.

49. Lukin, A.V., Puzanova, O.V. (2022) “Podkhod Svi͡atiteli͡a Nikolai͡a I͡Aponskogo k problemam otnosheniĭ T͡serkvi i gosudarstva i opredelenii͡u statusa I͡Aponskoĭ Pravoslavnoĭ T͡Serkvi” [The Approach of St. Nicholas of Japan to the Problems of Church-State Relations and the Determination of the Status of the Japanese Orthodox Church], Vestnik Pravoslavnogo Svi͡atoTikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Serii͡a 1: Bogoslovie. Filosofii͡a. Religiovedenie 99: 11-29.

50. Makovitsky, D.P. (1979) “U Tolstogo. 1904–1910. I͡asnopoli͡anskie zapiski” [At Tolstoy’s. 1904–1910. Yasnaya Polyana notes], in Literaturnoe nasledstvo. Tom 90 [Literary legacy, vol. 90]. Part 2. Moscow: Nauka.

51. Medzhibovskaya, I. (2008) Tolstoy and the Religious Culture of His Time: A Biography of a Long Conversion, 1845–1887. New York: Lexington Books.

52. Myshinsky, A.L. (2015) “Lev Tolstoĭ i Lao-t͡szy” [Leo Tolstoy and Lao Tzu], in A.I. Kobzev et al. (eds.) Obshchestvo i gosudarstvo v Kitae [Society and State in China]. Vol. XLV. Part. 1, pp. 656–672. Moscow: IV RAN.

53. Nakamoto, N. (2009) “Tolstoĭ i Lao-t͡sy: preemniki ideĭ L.N. Tolstogo v I͡aponii” [Tolstoy and Laozi: successors of Leo Tolstoy’s ideas in Japan], Pechatnyĭ dvor. Dalʹniĭ Vostok Rossii 9: 144–151.

54. Nakamura, K. (ed.) (2004) Dnevniki svi͡atogo Nikolai͡a I͡aponskogo: V 5 t. [Diaries of Saint Nicholas of Japan: in 5 vols.]. Vol. 3, 4, 5. Saint Petersburg: Giperion.

55. Orehanov, G. (2016) Lev Tolsto. «Prorok bez chesti»: khronika katastrofy [“Leo Tolstoy. A prophet without honor”: A chronicle of a catastrophe]. Moscow: Eksmo.

56. Osporne, P. (1992) “Modernity is a qualitative, not a chronological, category”, New Left Review 192: 65–84.

57. Sato, Yu. (2010) “Konisi Masutaro” [Konishi Masutaro], in N.I. Burnasheva (ed.) Lev Tolstoĭ i ego sovremenniki: ėnt͡siklopedii͡a [Leo Tolstoy and his contemporaries: an encyclopedia]. 2nd ed., pp. 256–257. Moscow: Parad.

58. Schimmelpenninck van der Oye, D. (2019) Russkiĭ orientalizm: Azii͡a v rossiĭskom soznanii ot ėpokhi Petra Velikogo do Beloĭ ėmigrat͡sii [Russian Orientalism: Asia in the Russian Mind from Peter the Great to the Emigration, translated from English]. Moscow: ROSSPEN.

59. Shifman, A.I. (1971) Lev Tolstoj i Vostok [Leo Tolstoy and the East]. Moscow: Nauka.

60. Shifman, A.I. (1976) Tolstoj — èto celyj mir. Očerki i rasskazy [Tolstoy is the whole world. Essays and stories]. Tula: Priokskoe knižnoe izdatelʹstvo [http://www.marsexx.ru/tolstoy/tolstoy-celiy-mir.html#395, accessed on 27.12.2021].

61. Tolstaya, A.L. (2016) Otet͡s. Zhiznʹ Lʹva Tolstogo [Father. The Life of Leo Tolstoy]. Moscow — Berlin: Directmedia.

62. Tolstoy, L. N. (1949) “S.A. Tolstoĭ. 21 senti͡abri͡a 1893” [To S.A. Tolstoy. September 21, 1893], in L.N. Tolstoy. Polnoe sobranie sochineniĭ v 90 tomah [Collected Works of L.N. Tolstoy in 9o vols.]. Vol. 84, p. 197. Moscow: Khudozhestvennaia Literatura.

63. Tolstoy, L. N. (1953) “Pisʹmo A. A. Fetu. 30.08.1869” [A letter to A. A. Fet. 30.08.1869], in L. N. Tolstoy. Polnoe sobranie sochineniĭ v 90 tomah [Collected Works of L. N. Tolstoy in 9o vols.]. Vol. 61, p. 219. Moscow: Khudozhestvennaia Literatura.

64. Tolstoy, L.N. (1954) “Senume” [Senume], in L.N. Tolstoy. Polnoe sobranie sochineniĭ v 90 tomah [Collected Works of L. N. Tolstoy in 9o vols.]. Vol. 74, p. 64. Moscow: Khudozhestvennaia Literatura.

65. Tolstoy, L.N. (1956) “‘Uchenie Lao-Tze’ i ‘Izrechenii͡a Lao-Tze’. Istorii͡a pisanii͡a i pechatanii͡a rukopiseĭ” [«Teachings of Lao-Tze» and «Sayings of Lao-Tze». The history of writing and printing manuscripts], in L.N. Tolstoy. Polnoe sobranie sochineniĭ v 90 tomah [Collected Works of L.N. Tolstoy in 9o vols.]. Vol. 40, p. 502. Moscow: Khudozhestvennaia Literatura.

66. Tolstoy, L.N. (1956) “Pisʹmo Bernaru Buvʹe. 20.02.1905” [A letter to Bernard Bouvier. 20.02.1905], in L.N. Tolstoy. Polnoe sobranie sochineniĭ v 90 tomah [Collected Works of L.N. Tolstoy in 9o vols.]. Vol. 75, p. 234. Moscow: Khudozhestvennaia Literatura.

67. Tolstoy, L.N. (ed.) (1913) LaoXi. Taote king ili pisanie o nravstvennosti [Lao-Xi. Tao-te king or a scripture about morality, translated from Persian by D. Konishi]. Moscow: Pechatnoe delo.

68. Ukhtomsky, A. (2015) “Daniil Konisi — i͡aponskiĭ student v Kievskoĭ dukhovnoĭ akademii” [Daniil Konisi — Japanese student at the Kiev Theological Academy], Trudi Kiïvsʹkoï Duhovnoï Akademìï 22: 200–218.

69. Waldenberg, V.E. (1916) Drevnerusskie uchenii͡a o predelakh t͡sarskoĭ vlasti. Ocherki russkoĭ politicheskoĭ literatury ot Vladimira Svi͡atogo do kont͡sa XVII veka [Old Russian doctrines on the limits of royal power: Essays of the Russian. polit. lit. from St. Vladimir to the end of the 17th century]. Petrograd: type. A. Benke.

70. 小西増太郎 [Кониси Масутаро]. 露國思想界の近况 [Современное состояние российских интеллектуальных кругов]. 六合雜誌. 1894.4.

71. 小西増太郎 [Кониси Масутаро]. トルストイ伯の所謂宗教に就いて[О так называемой религии графа Толстого]. 六合雜誌, 1895.12. Р. 695–702.

72. 小西増太郎 [Кониси Масутаро]. トルストイ氏の世界觀に就て [О мировоззрении господина Толстого]. 湖畔論集/第六回夏期學校遍 [Сборник на берегу озера. Издание Шестой летней школы]. 十字星. 1894.11. Р. 233–246.

73. 小西増太郎 [Кониси Масутаро]. 露國と歐羅巴 [Россия и Европа]. 國民之友. 1894. 4.13. № 223. Р. 579–581.

74. 小西増太郎 [Кониси Масутаро]. 露國人情 [Русский характер]. 太陽. 1895.6.5. Vol. 6. № 1.

75. 小西増太郎 [Кониси Масутаро].『トルストイを語る』[Слово о Толстом]. 東京, 桃山書林, 1948.

76. 柳富子[Янаги Томико]. トルストイと日本 [Толстой и Япония]. 東京, 早稲田大学出版部, 1998.

77. 藤沼貴 [Фудзинума Такаси].トルストイの生涯 [Жизненный путь Толстого]. 東京, 第三文 明社, 1993.


Review

For citations:


Lukin A., Puzanova O. Has Lev Tolstoy Created an “Anarchist Modernity” for Japan? State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2023;41(2):292-322. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-2-292-322

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)