Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

Muslim Subjectivity? Personae, Self and the “Demands of Life” in the Self-Testimonies of a Muslim Impostor (Magomet-Bek Hadjetlaché, 1870 (?) – 1929)

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-2-129-161

Abstract

In the context of growing studies on the history of “Muslim subjectivities” taken “from below”, i.e. the individual, the author suggests transcending the presumptions of the absolute performativity of subjectivity and going beyond the individual’s “personae”, so as to reveal “techniques of the self” behind them. To do that, the author explores the correlation between self and the deliberately invented “personae” of the impostor and double-dealer M.B. Hadjetlaché, a baptized Jew who claimed being Muslim, and was, inter alia, a journalist working both for the opposition-minded Muslims and the Interior Ministry and antiIslamic circles. This extreme case of the invention of Muslim identity is taken as a prism which can “reveal patterns available for more everyday experience” (NZ. Davis). The ways by which the protagonist constructs — in search of his subjectivity — his multiple “personae” are analyzed to disclose the distance between them and his self, and its structure. Given the strength of Hadjetlaché’s Muslim identity coexisting with the memory of his rejected Jewry in his self-perception, and the fact that those around him (including a number of Muslims) considered him Muslim, the author puts the question of “Muslimness” of his subjectivity in the context of historiographic discussions on defining the boundaries of the Islamic identity.

About the Author

O. Bessmertnaya
HSE University
Russian Federation

Olga Iu. Bessmertnaya — Associated Professor, Senior Research Fellow

Moscow



References

1. Адоньева С., Герасимова Н. «Никто меня не пожалеет…» Баллада и романс как феномен фольклорной культуры нового времени //Современная баллада и жестокий романс / сост. С. Адоньева, Н. Герасимова. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 1996. С. 338–365.

2. Беккин Р. И., Тагирджанова А. Н. Мусульманский Петербург: Исторический путеводитель. М., СПб., 2016.

3. Белоусов И. Мое первое знакомство с цензором // Путь. (M.). 1913. № 4. С. 36–37.

4. Бессмертная О. «Мусульманский Азеф» и русская революция: между авантюризмом и мошенничеством? //Русская авантюра: идентичности, проекты, репрезентации/Сост.: М.С. Неклюдова; под общ. ред.: М.С. Неклюдовой, Е. П. Шумиловой. М.: ИД «Дело», 2019. С. 136–174.

5. Бессмертная О. Мусульманский Азеф, или игра в Другого: метаморфозы МагометБека Хаджетлаше. Почти роман //Казус: индивидуальное и уникальное в истории. 2007–2009. М.: Изд-во РГГУ, 2012. С. 209–298.

6. Бессмертная О.Ю. Кем же был М.-Б. Хаджетлаше, или нужда в обмане //Ya evaṃ veda… — Кто так знает… Памяти В. Н. Романова [сб. ст.] / Под ред. И.С. Смирнова; Сост. Н.Ю. Чалисова и др. М.: РГГУ, 2016. С. 135–190.

7. Бессмертная О.Ю. Что нам делать с «мусульманской субъективностью»? Перспективы и «ловушки» исследовательского подхода в историографическом контексте //Вестник РУДН. Сер. «История России». 2023. Т. 22. № 2. С. 174–187.

8. Бойм C. Как сделана советская субъективность? //Ab Imperio. 2002. № 3. С. 285–296. Гиляровский В. Москва газетная. Редакторы [http://az.lib.ru/g/giljarowskij_w_a/text_0060.shtml].

9. Гинзбург К. Сыр и черви. М.: РОССПЭН, 2000.

10. Гофман И. Представление себя другим в повседневной жизни. Москва: Кучково поле, 2000.

11. Гуревич А.Я. Индивид и социум на средневековом Западе. М.: РОССПЭН, 2005.

12. Добренко Е.А. Формовка советского читателя: социальные и эстетические предпосылки рецепции советской литературы. СПб.: Академический проект, 1997.

13. Лежен Ф. От автобиографии к рассказу о себе, от университета к ассоциации любителей: история одного гуманитария // Неприкосновенный запас. 2012. № 3.

14. Мамедов Р. Муса Кундухов как фигура памяти. Мозаика идентичностей // Islamology. 2020. Т. 10. № 1. С. 71–72.

15. Могильнер М.Б. Мифология «подпольного человека»: радикальный микрокосм в России начала XX века как предмет семиотического анализа. М.: НЛО, 1997.

16. Неклюдов С.Ю. Фольклорные традиции современного города //Современный городской фольклор. Редакционная коллегия: А. Ф. Белоусов, И. С. Веселова, С.Ю. Неклюдов. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2003. С. 5–24.

17. Озова Ф.А. Институт аманатства в черкесско-российских отношениях 1552—1829 годов. СПб.: Нестор-История, 2020.

18. Потто В. Кавказская война. Т. 2. Ермоловское время. СПб., 1887. Разд. XXXV.

19. Рейтблат А. И. От Бовы к Бальмонту и другие работы по исторической социологии литературы. М.: НЛО, 2009.

20. Строев А. «Те, кто поправляет фортуну». Авантюристы Просвещения. М.: Новое литературное обозрение, 1998.

21. Хашхожева Р. Х. Кази-Бек Ахметуков: жизнь и творчество // Кази-Бек Ахметуков. Избранные произведения / Вст. ст. и подготовка текстов к изданию Р. Х. Хашхожевой. Нальчик: Эльбрус, 1993. С. 5–78.

22. Хелльбек Й. Революция от первого лица: дневники сталинской эпохи. М.: Новое литературное обозрение, 2021.

23. Чужой (Н. Эфрос). Вместо некролога (Воспоминания) // Речь. (СПб.). 1912. 10.05. № 126.

24. Ягубов Б.А. «Жестокий» романс и городская баллада: генезис и функционирование //Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 3(21). Ч. 1. С. 215–219.

25. Adon’eva, S., Gerasimova, N. (1996) “‘Nikto menia ne pozhaleet…’ Ballada i romans kak fenomen fol’klornoi kul’tury novogo vremeni” [“No one will pity me...”. Ballad and Romance as a Modern Era Folklore Culture Phenomenon], in Sovremennaia ballada i zhestokii romans / sost. S. Adon’eva, N. Gerasimova, pp. 338–365. SPb.: Izd-vo Ivana Limbaha.

26. Asad, T. (2003) Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. Stanford: Stanford University Press.

27. Bekkin, R.I., Tagirdzhanova, A. N. (2016) Musul’manskii Peterburg: Istoricheskii putevoditel’ [Muslim Petersburg: Historical Guide]. M., SPb.

28. Belousov, I. (1913) “Moe pervoe znakomstvo s tsenzorom” [My first acquaintance with censor], Put’ 4: 36–37.

29. Bessmertnaja, O. (2012) “Musul’manskii Azef, ili igra v Drugogo: metamorfozy MaghometBek Hadjetlaché. Pochti roman” [Muslim Azef, or playing the Other: Metamorphosis of Mohammed-Bek Hajetlache. Almost a novel], in Kazus: individual’noe i unikal’noe v istorii. 2007–2009 [Casus: Individual and Unique in History. 2007–2009], pp. 209–298. M.: Izd-vo RGGU.

30. Bessmertnaja, O. (2016) “Kem zhe byl M.-B. Hadjetlaché, ili nuzhda v obmane” [Who was M.-B. Hacettlacher, or the need to deceive], in I.S. Smirnova, N.Ju. Chalisova (eds) Ya evaṃ veda… — Kto tak znaet… Pamjati V.N. Romanova, pp. 135–190. M.: RGGU.

31. Bessmertnaja, O. (2019) “‘Musul’manskii Azef’ i russkaia revoliutsiia: mezhdu avantiurizmom i moshennichestvom?” [Muslim Azef and Russian revolution: Between adventurism and fraud?], in M. S. Nekljudova, E. P. Shumilova (eds) Russkaja avantjura: identichnosti, proekty, reprezentatsii [Russian adventurism: identities, projects, representations], pp. 136–174. M.: ID “Delo”.

32. Bessmertnaja, O. (2023) “Chto nam delat’ s ‘musul’manskoi sub’ektivnost’iu’? Perspektivy i ‘lovushki’ issledovatel’skogo podkhoda v istoriograficheskom kontekste” [What are we to do with “Muslim subjectivity”? Prospects and “traps” of the research approach in the historiographical context], Vestnik RUDN. Ser. Istoriia Rossii 22 (2, Maj): V pechati.

33. Bessmertnaya, O. (2021) “Maghomet-Bek Hadjetlaché and the Muslim Question: Deceit, Trust, and Orientalism in Imperial Russia after 1905”, Kritika: Explorations in Russian and Eurasian History 22(4): 697–727.

34. Bojm, C. (2002) “Kak sdelana sovetskaia sub’ektivnost’?” [How is Soviet subjectivity made?] Ab Imperio 3: 285–296.

35. Bustanov, A. (2022) “Introduction”, in A. Bustanov, V. Usmanov. Muslim Subjectivity in Soviet Russia: The Memoirs of ‘Abd alMajid alQadiri, pp. 1–83. Brill.

36. Campbell, I. (2017) Knowledge and the Ends of Empire: Kazak Intermediaries and Russian Rule on the Steppe, 1731–1917. Cornell University Press.

37. Chuzhoj (N. Jefros). (1912) “Vmesto nekrologa (Vospominaniia)” [Instead of an obituary (Memoirs)], Rech’ (SPb.) 126.

38. Daston, L., Sibum, H.O. (2003) “Introduction: Scientific Personae and Their Histories”, Science in Context 16(1–2): 1–8.

39. Davis, N.Z. (2006) Trickster Travels: A SixteenthCentury Muslim between Worlds. New York: Hill and Wang.

40. Dobrenko, E. A. (1997) Formovka sovetskogo chitatelia: sotsial’nye i esteticheskie predposylki retsepcii sovetskoi literatury [Shaping the Soviet Reader: Social and Aesthetic Prerequisites of Reception of the Soviet Literature]. SPb.: Akademicheskii proekt.

41. Engberts, Ch. and Paul, H. (eds) (2019) Scholarly Personae in the History of Orientalism, 1870–1930. Brill. Giljarovskij, V. Moskva gazetnaia. Redaktory [Newspaper Moscow. Editors] [http://az.lib.ru/g/giljarowskij_w_a/text_0060.shtml] accessed on 1.05.2023.

42. Ginzburg, K. (2000) Syr i chervi [Cheese and Worms]. M.: ROSSPEN.

43. Gofman, I. (2000) Predstavlenie sebia drugim v povsednevnoi zhizni [Presenting Oneself to Others in Everyday Life]. Moskva: Kuchkovo pole.

44. Gurevich, A. Ja. (2005) Individ i sotsium na srednevekovom Zapade [The Individual and Society in the Medieval West]. M.: ROSSPEN.

45. Hashhozheva, R. H. (1993) “Kazi-Bek Ahmetukov: zhizn’ i tvorchestvo” [Kazi-Bek Ahmetukov: Life and creative activity], in Kazi-Bek Ahmetukov. Izbrannye proizvedenija. Nal’chik: Jel’brus.

46. Hell’bek, J. (2021) Revoliutsiia ot pervogo litsa: dnevniki stalinskoi epohi [Revolution in First Person: Diaries of Stalin’s Epoch]. M.: Novoe literaturnoe obozrenie.

47. Jagubov, B.A. (2013) “‘Zhestokii’ romans i gorodskaia ballada: genezis i funktsionirovanie” [“Cruel” romance and urban ballad: Genesis and functionality], Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki 21(3). Ch. 1: 215–219.

48. Jung, D. (2017) “The Formation of Modern Muslim Subjectivities: Research Project and Analytical Strategy”, Tidsskrift for Islamforskning 11(1): 11–29.

49. Layton, S. (1994) Russian Literature and Empire: Conquest of the Caucasus from Pushkin to Tolstoy. Cambridge: Cambridge University Press.

50. Lezhen, F. (2012) “Ot avtobiografii k rasskazu o sebe, ot universiteta k assotsiatsii ljubitelei: istoriia odnogo gumanitariia” [From autobiography to story of myself, from university to amateur association: The story of one humanist], Neprikosnovennyi zapas 3.

51. Lundberg, S. (2004) Ryssligan: Flyktingarna från öst och morden i Bollstanäs 1919. Lund: Nordic Academic Press.

52. Mamedov, R. (2020) “Musa Kunduhov kak figura pamyati. Mozaika identichnostei” [Musa Kundukhov as a figure of memory. Mosaic of Identities], Islamology 10(1).

53. Marshall, D.P., Moore, Ch., Barbour, K. (2019) Persona Studies: An Introduction. WileyBlackwell.

54. Mogil’ner, M.B. (1997) Mifologija “podpol’nogo cheloveka”: radikal’nyj mikrokosm v Rossii nachala XX veka kak predmet semioticheskogo analiza [Mythology of the “Underground Man”: Radical Microcosm in Russia in the Early 20th Century as a Subject of Semiotic Analysis]. M.: NLO.

55. Nekljudov, S. Ju. (2003) “Fol’klornye traditsii sovremennogo goroda” [Folklore traditions of the contemporary city], in A. F. Belousov, I. S. Veselova, S. Ju. Nekljudov (eds) Sovremennyj gorodskoj fol’klor, pp. 5–24. M.: Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, 2003.

56. Ozova, F.A. (2020) Institut amanatstva v cherkesskorossiiskih otnosheniiakh 1552—1829 godov [Institute of Amanatstvo in the Caucasian-Russian Relations in 1552–1829]. SPb.: Nestor-Istorija.

57. Potto, V. (1887) Kavkazskaia vojna. T. 2. Ermolovskoe vremia [The Caucasian War. Т. 2. Ermolov’s Time]. SPb., 1887. Razd. XXXV.

58. Rejtblat, A.I. (2009) Ot Bovy k Bal’montu i drugie raboty po istoricheskoi sotsiologii literatury [From Bova to Balmont and Other Works on the Historical Sociology of Literature]. M.: NLO.

59. Stroev, A. (1998) “Te, kto popravliaet fortune”. Avanturisty Prosveshcheniia [“Those Who Correct Fortune”. Adventurers of the Enlightenment]. M.: Novoe literaturnoe obozrenie.

60. Thum, R. (2019) “What Is Islamic History?”, History and Theory 57: 7–19.


Review

For citations:


Bessmertnaya O. Muslim Subjectivity? Personae, Self and the “Demands of Life” in the Self-Testimonies of a Muslim Impostor (Magomet-Bek Hadjetlaché, 1870 (?) – 1929). State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2023;41(2):129-161. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-2-129-161

Views: 60


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)