Old Belief: a Discussion of Terms
Abstract
On April 30, 2022, at the initiative of A. S. Agadjanian and his graduate student E. D. Protasov, an international round table “Modern Old Believership: Social and Anthropological Research” was organized at the Center for the Study of Religions at Russian State University of Humanities. The topics for discussion were recent and promising scientific research, new approaches in the study of Old Believers as a religious and cultural phenomenon, as well as various concepts concerning issues of identity, religious and social practices, discourses and texts of Old Believers. A discussion of one of the papers turned into a debate about the terminology: how to name the opponents of the church reform of the 17th century, what is the most correct way to call modern Old Believers and, accordingly, the adherents of the Russian Orthodox Church. Very interesting thoughts were expressed and then put in writing by Dr. Alexei Muravyev. Below we cite A. Muravyev’s text with the remarks of other participants in the discussion about the terms — Peter Chistyakov, Natalia Dushakova, Danila Rygovsky and Ilya Melnikov.
About the Authors
A. V. MuravievRussian Federation
Alexey V. Muraviev, Head of the Department
Institute for Asia and Africa; Department of Central Asia and the Caucasus
Moscow
P. G. Chistyakov
Russian Federation
Petr G. Chistyakov, Associate Professor
Center for the Religious Studies; Department of History of Religions
Moscow
N. S. Dushakova
Russian Federation
Natalia S. Dushakova, Senior Research Fellow
Moscow
D. S. Rygovskiy
Estonia
Danila S. Rygovskiy, independent researcher
Tartu
I. A. Melnikov
Russian Federation
Ilya A. Melnikov, Leading Research Fellow, deputy general director for scientific work
Veliky Novgorod
References
1. Ван Дейк Т. А. Дискурс и власть: Репрезентация доминирования в языке и коммуникации / Пер. с англ. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2013.
2. Дергачева‑Скоп Е. И., Алексеев В. Н. Книжная культура старообрядцев и их четья литература: к проблеме типологии чтения // Русская книга в дореволюционной Сибири. Археография книжных памятников. Новосибирск, 1996.
3. Лавров А. С. Колдовство и религия в России. 1700–1740 годы. М., 2000. С. 60–74. EDN: YGQXDH.
4. Муравьев А. В. Ксенофобия: от инстинкта к идее // Отечественные записки. 2004. № 4.
5. Островский А. Б. Старообрядцы и православные в русском сельском социуме. Вторая половина XIX–XX век. Формы общения. Ритуальная специфика : этнографические очерки. СПб., 2011.
6. Пуговкин И. А. Усинские старообрядцы (этнографический очерк) // Русские ведомости. 1881. № 210. C. 3.
7. Путилов Н. А. Усинский край // Енисейские епархиальные ведомости. 1885. С. 328.
8. Рыговский Д. С. Механизмы различения в среде сибирских староверов // Язык, книга и традиционная культура позднего русского средневековья в науке, музейной и библиотечной работе. Труды IV Международной научной конференции. Серия II: Труды исторического факультета МГУ. Исторические исследования, ХХ / Под ред. Ю. Белянкина, Е. Воронцовой, Н. Литвиной. M.: Московский государственный университет, 2019. С. 737–747. EDN: KDGNMP.
9. Рыговский Д. С. Экзотизация как познание: усинские старообрядцы и оптики дореволюционных этнографических описаний религиозных сообществ // Новые исследования Тувы. 2021. № 3. C. 111–127. doi: 10.25178/nit.2021.3.9, EDN: GBMFDD.
10. Booth, Ph. (2017) Crisis of Empire: Doctrine and Dissent at the End of Late Antiquity. Vol. 52. Univ of California Press.
11. Bourdieu, P. (1991) “Genesis and Structure of the Religious Field”, Comparative Social Research 13: 1–44.
12. Casanova, J. (1994) Public Religions in the Modern World. Chicago; London. doi: 10.7208/chicago/9780226190204.001.0001.
13. Stark, R. (1985) The Future of Religion. Secularization, Revival and Cult Formation. Berkeley. doi: 10.1525/9780520341340.
Review
For citations:
Muraviev A.V., Chistyakov P.G., Dushakova N.S., Rygovskiy D.S., Melnikov I.A. Old Belief: a Discussion of Terms. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2025;43(1):301-320. (In Russ.)