Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

Sacred Corner in a Peasant’s Dwelling: Sacred, Informational and Communicative Functions

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-3-183-203

Abstract

The article analyzes the evolution of the «sacred corner» and its structure in the Russian peasant tradition from the point of view of vernacular functions that it performed in the peasant house of the 19th — early 21st centuries. The work was carried out at the intersection of ethno‑linguistic, ethnographic and cultural methods. The material for the work comes from field research of the last two decades in the Lower Volga region and in the northwestern regions of Russia as well as ethnographic data of the 19th–20th centuries. The evidences of foreigners who visited Russia in the 16th–18th centuries are used to understand the history of а sacred corner formation. A pragmatic analysis of the available data makes it possible to consider the sacred corner (in the form in which it has been known since the 19th century) as a complexly structured locus of a peasant dwelling. The sacred corner performed broader mental and information functions besides the sacral one. The sacred corner was a symbolic center that reflected the intellectual interests and the worlview of the house owner. The sacred corder retained and expanded the status of an information and communicative center in the 20th century in spite of atheistic persecution it now included both a radio or TV sets as well as the most important information, from psalms and the Bible to medical prescriptions and notes with ritual spells.

About the Author

E. E. Levkievskaya

Russian Federation

Elena E. Levkievskaya — Independent Researcher



References

1. Агапкина Т. А. Символика освоенного пространства: угол // Пространство и время в языке и культуре / Под ред. С. Толстой. М.: Индрик, 2011. С. 13–53.

2. Агапкина Т. А. Угол // Этнолингвистический словарь «Славянские древности / Под ред. Н. Толстого. М.: Международные отношения. 2016. Т. 5. С. 341–345.

3. Байбурин А. К. Жилище в обрядах и представлениях восточных славян. Л.: Наука, 1983.

4. Безрогов В. Г. Между Сталиным и Христом: религиозная социализация детей в советской и постсоветской России (на материалах воспоминаний о детстве) // Антропологический форум. 2006. № 4. С. 130–162.

5. Бурдье П. Практический смысл. СПб.: Алетейя, 2001. С. 105–109.

6. Герберштейн С. Записки о Московитских делах. СПб.: Издательство А. С. Суворина, 1908.

7. Криничная Н. А. Красный угол: об истоках и семантике сакрального локуса (по севернорусским материалам) // Этнографическое обозрение. 2009. № 2. С. 28–42.

8. Кучумова А. С. Красный угол: положение в пространстве (location) как семантический признак вещи // «Русский фольклор в современных записях». [http://www.folk.ru/Research/kuchumova_krasny_ugol.php, доступ от 22.12.2023].

9. Материалы фольклорной экспедиции РГГУ в Самойловский р-н Саратовской обл. 2012–2019 гг.

10. Мьеж Г. Описание Московии при реляциях графа Карлейля // Историческая библиотека. СПб., 1879. № 5. С. 1–46.

11. Мороз А. Б. Божница и окно: семиотические параллели // Слово и культура / Под ред. Т. Агапкиной. М.: Индрик, 1998. Т. 2. С. 114–125.

12. Мороз А. Б. Красный угол без иконы // Мифологические модели и ритуальное поведение в советском и постсоветском пространстве / Сост. А. Архипова. М.: РГГУ, 2013. С. 117–125.

13. Олеарий А. Описание путешествия в Московию, через Московию в Персию и обратно. СПб.: Издательство А. С. Суворина. 1906.

14. Перри Д. Состояние России при нынешнем царе // Чтения императорского общества истории и древностей Российских. М., 1871. № 1.

15. Русские крестьяне. Жизнь. Быт. Нравы. Материалы «Этнографического бюро» князя В. Н. Тенишева / Под ред. И. И. Шангиной, Е. Л. Мадлевской. СПб.: Деловая полиграфия. 2004. Т. 1. Костромская и Тверская губернии.

16. Русские крестьяне. Жизнь. Быт. Нравы. Материалы «Этнографического бюро» князя В. Н. Тенишева. Казанская губерния / Под ред. Д. А. Баранова, И. И. Шангиной. Казань: Центр русского фольклора. 2017. Т. 9. Спасский и Лаишевский уезды.

17. Слудняков А. О. О времени распространения красного угла в крестьянских избах Северо-Запада России // Межкультурные взаимодействия в полиэтничном пространстве пограничного региона / Сост. О. Илюха. Петрозаводск, 2005. С. 254–260.

18. Слудняков А. О. Стол и красный угол в интерьере крестьянской избы Северо-Запада России и Верхнего Поволжья // Этнографическое обозрение. 2006. № 5. С. 86–100.

19. Степанов А. В. Опыт прагматической интерпретации пространства севернорусской избы: шолныша // Антропологический форум. 2011. № 15. С. 194–215.

20. Таирова-Яковлева Т. Г. Повседневная жизнь, досуг и традиции казацкой элиты украинского Гетманства. СПб.: Алетея. 2018.

21. Фольклорный архив Санкт-Петербургского государственного университета и АНО «Пропповский центр».

22. Цеханская К. В. Иконопочитание в русской традиционной культуре. М.: Институт этнологии и антропологии РАН, 2004.

23. Чистов К. В. Традиция и вариативность // Советская этнография. 1983. № 2. С. 14–22.

24. Шенников А. А. Двор крестьян Неудачки Петрова и Шестачки Андреева. Как были устроены усадьбы русских крестьян в XVI веке. СПб.: Б. и., 1993.


Review

For citations:


Levkievskaya E.E. Sacred Corner in a Peasant’s Dwelling: Sacred, Informational and Communicative Functions. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(3):183-203. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-3-183-203

Views: 189


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)