Shining Shrines: the Handicrafts of the Mass Peasant Icon and Its Affordances in the 19th — 20th cc.
https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-3-100-135
Abstract
The article is devoted to the material aspects of the history of the craft of mass peasant icons and Soviet folezh icons in particular. In analyzing the transformations of various historical forms of the craft of mass peasant icons, the author uses the concept of affordance, that is, the possibility of the environment, a property of an object or the environment that allows it to be used in a certain way. The affordance of an icon craft is a factor that becomes a key opportunity for its birth, the development of its technological and market infrastructure, or subsequent important transformations. Such factors could be not only the inventions of key technologies and materials, but also important socio‑political events, for example, colonization and late Christianization of the region, the network of roads or the peculiarities of nature management. The mass peasant icon of each of the historical stages of the craft is formed by its affordances: natural, commercial, industrial, confessional, ethnic, etc. Through consideration of the affordances, one can understand the elements of the history and socio‑technological development of the phenomenon of the Soviet icon. The author of the article limits his analysis to several important subjects on the example of Vladimir‑Nizhny Novgorod region: (a) natural affordances of the beginning of the icon craft, (b) the affordances of the period of its intensive spread during the Russian colonization of new lands (infrastructural, ethno‑confessional affordances) and (c) some material and technological affordances of the late stage of the development of the icon craft, including the Soviet era. From the previous forms of icon craft, the masters of the Soviet icon borrowed the simplest technologies and cheap consumables, which were partially re‑invented. Cheapness, simplicity, and mass production were also significant in the craft of the Soviet icon. In this regard, it is one of the common forms of icons. Besides, the Soviet icon was created in completely different, unique and extraordinary conditions: the pragmatics of its craft was not related to extracting benefits from mass production, “conveyor belt” or speed of production, it consisted in filling the shortage of ritual artifacts.
About the Author
D. Yu. DoroninRussian Federation
Dmitriy Yu. Doronin — Senior Researcher of the Center for Visual Studies of the Medieval and Modern culture, Faculty of Cultural Studies
Moscow
References
1. Аверинцев С. С. Крещение Руси и путь русской культуры // Русское зарубежье в год тысячелетия крещения Руси / сост. М. Назаров. М.: Столица, 1991. С. 52–60.
2. Антонов Д. И. Икона-«гнездо». История комплексных святынь: от храмовых икон до советских «киоток» // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2024. № 3. С. 60–99.
3. Антонов Д. И., Доронин Д. Ю. Отпечаток на стекле: контактные реликвии на постсоветском пространстве // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2021. № 39(3). 209–243.
4. Антонов Д. И., Доронин Д. Ю. Иконы советской эпохи: лики традиции. М.: Индрик, 2022.
5. Антонов Д. И., Доронин Д. Ю. Советские иконы: история и этнография нижегородской традиции. М.: Индрик, 2023.
6. Антонов Д. И., Завьялова А. И. Советские иконы и семиотические идеологии: что руководит людьми, когда они руководят иконами // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2024. № 42(3). С. 136–163.
7. Арциховский А. В. Новгородские ремесла // Новгородский исторический сборник. Вып. 6 / Под общ. ред. Б. Д. Грекова. Новгород: АН СССР, 1939. С. 3–15.
8. Базаев А. В. История сел и деревень Ардатовского района. Арзамас: Арзамасская типография, 2015.
9. Бакушинский А. В. Искусство Палеха. М.–Л.: Academia, 1934.
10. Баранов В. В. К вопросу атрибуции мстёрских «писем» // Русская поздняя икона от XVII до начала XX столетия / Ред.-сост. М. М. Красилин. М.: ГосНИИР, 2001. С. 243–252.
11. Басова М. К вопросу типологии церковной живописи XIX — начала XX века // Русская поздняя икона от XVII до начала XX столетия / Ред.-сост. М. М. Красилин. М.: ГосНИИР, 2001. 263–270.
12. Бочаров Г. О некоторых направлениях в иконописи XVIII–XIX веков // Русская поздняя икона от XVII до начала XX столетия / Ред.-сост. М. М. Красилин. М.: Гос-НИИР, 2001. С. 7–16.
13. Вальчак Д. Икона в сияющем окладе в каждом доме: Подокладные (фолежные) иконы в России на рубеже XIX–XX вв. // Studia Humanitatis. 2021. № 4. [https://st-hum.ru/sites/st-hum.ru/files/pdf/walczak_6.pdf, доступ от 18.11.2024].
14. Вальчак Д. Как изобретение печатной машины повлияло на русскую иконопись? Печатные иконы в России конца XIX — начала XX в. // Studia Humanitatis. 2021. № 2. [https://st-hum.ru/sites/st-hum.ru/files/pdf/walczak_4.pdf, доступ от 18.11.2024].
15. Волкова Н. А. Возвращение модусов существования Латура к «радикальному эмпиризму»: от препозиций к аффордансам // Социология власти. 2019. № 31(2). С. 92–115.
16. Гераклитов А. А. Арзамасская мордва по писцовым и переписным книгам XVII–XVIII веков. Саратов: Издание Правления Саратовского Государственного Университета, 1930.
17. Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию. М.: Прогресс, 1988.
18. Голышев И. А. Богоявленская слобода Мстера, Владимирской губернии, Вязниковского уезда. История ея, древности, статистика и этнография // Труды Владимирского губернского статистического комитета. Владимир: Губернская типография, 1865. Вып. IV. С. 76–106.
19. Доронин Д. Ю. Советская икона нижегородского юго-запада: генезис и локальные традиции // Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология». 2022. № 4. С. 70–93.
20. Доронин Д. Ю. Массовая крестьянская икона в России: история критики и семиотические идеологии // Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология». 2024. № 2. С. 35–60.
21. Доронин Д. Ю., Завьялова А. И. Цветы Липовки: ардатовская фолежная икона советского времени // Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология». 2023. № 2. С. 32–55.
22. Кондаков Н. П. Современное положение русской народной иконописи. СПб.: Типография Скороходова, 1901. С. 15–16.
23. Леонтьев П. Ф. Офени // Материалы для оценки земель Владимирской губернии. Вязниковский уезд. Промыслы крестьянского населения. Владимир, 1903. Т. 4, вып. 3. С. 42–51.
24. Малышев А. В. По царской Сакме. Древние дороги Нижегородского Поволжья: Опыт исторической реконструкции М.: Эдитус, 2018.
25. Мартьянов В. Н. Памятники прикладного искусства мордвы. Саранск: Мордовское книжное издательство, 1971.
26. Мельников П. И. Очерки мордвы. Саранск: Мордовское книжное издательство, 1981.
27. Морохин Н. В. Наши реки, города и села. Н. Новгород: Книги, 2007.
28. Припачкин И. А. История иконописного промысла юго-западной России (на примере слободы Борисовки): XVIII — начало XX века: автореф. дис. … канд. ист. наук: 07.00.02. Курск, 2006.
29. Тарасов О. Ю. Икона и благочестие: очерки иконного дела в императорской России. М.: Прогресс-Традиция, 1995.
30. Тихонравов К. Н. Народная промышленность и ярманочная торговля в Холуйской слободе, Владимирской губернии // Владимирский сборник: материалы для статистики, этнографии, истории и археологии Владимирской губернии / сост. и изд. К. Тихонравов, ред. неофициальной части Владимирских губернских ведомостей, член Императорских о-в: Русского Географического и Археологического и соревнователь Императорского Московского о-ва истории и древностей российских. М.: в Унив. Тип., 1857. С. 27–32.
31. Тихонравов К. Н. Офени Владимирской губернии // Владимирский сборник. Материалы для статистики, этнографии, истории и археологии Владимирской губернии / сост. и изд. К. Тихонравов, ред. неофициальной части Владимирских губернских ведомостей, член Императорских о-в: Русского Географического и Археологического и соревнователь Императорского Московского о-ва истории и древностей российских. М.: в Унив. Тип., 1857. С. 22–27.
32. Ушаков Н. Н. Исторические сведения об иконописании и иконописцах Владимирской губернии // Труды Владимирской ученой архивной комиссии. Книга VIII. Владимир: Типография Губернского Правления, 1906. С. 1–56.
33. Blewett, C., Wayne, H. (2016) “Actant Affordances: a Brief History of Affordance Theory and a Latourian Extension for Education Technology Research”, CriSTaL : Critical Studies in Teaching & Learning 4(1): 55–73.
34. Gibson, J. (1979) The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin.
35. Keane, W. (2014) “Rotting Bodies: the Clash of Stances toward Materiality and its Ethical Affordances”, Current Antropology 55(10), pp. 312–321.
36. Keane, W. (2014) “Affordances and Reflexivity Inethical Life: an Ethnographic Stance”, Anthropological Theory 14(1): 3–26.
37. Meyer, B., Houtman, D. (eds.) (2012) Things: Religion and the Question of Materiality. New York: Fordham University Press.
Review
For citations:
Doronin D.Yu. Shining Shrines: the Handicrafts of the Mass Peasant Icon and Its Affordances in the 19th — 20th cc. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(3):100-135. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-3-100-135