Imagining a Modern Nineteenth-Century Priest: (Based on the Novel by A. Sturdza “Letters on the Offices of the Holy Order”)
https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-200-223
Abstract
The article is devoted to the study of the extent to which the fiction can have predictive potential in describing the religious life of the modern era and, in particular, the figure of the Orthodox priest in the Russian Empire. The focus is on the epistolary novel by Alexander Sturdza “Letters on the Offices of Holy Orders” (1840– 1841). The priest depicted by Sturdza must meet the requirements of modernity, be a “priest of the 19th century.” Moving away from the situation of estate‑based social structure, Sturdza depicts a priest who overcomes all cultural and social differences, excludes himself from the market interactions and triggers gift economy and early religious socialization of the children. All this allows him to “become the conscience of the Christians,” regardless of the social barriers separating them. The priest himself, in turn, cannot be imagined without a confessor, who allows him to withstand the stress of intense relationships in modern society. The priest image in Sturdza’s novel is significantly ahead of his time: many changes can be found in both normative narratives about the Orthodox priesthood and the social processes in Russian society. In this sense, we can say that the author’s “imagination” in this case was an artistic development of his historical anticipations that allowed him to predict the further course of development of the Russian religious life.
Keywords
About the Author
E. I. LutkoRussian Federation
Eugene I. Lutko — Research Fellow
Moscow
References
1. Аксаков И. С. Иван Сергеевич Аксаков в его письмах. В 3 т. М.: Русская книга, 2003. Т. 1: Письма 1838–1849 гг.
2. Бухарев А. М. О православии в отношении к современности. СПб.: Тип. Торгового дома С. Струговщикова, Г. Похитонова, Н. Водова и К°, 1860.
3. Василий (Бажанов), иер. Желателен ли тип современных пастырей как общественных деятелей // Тамбовския Епархиальныя Ведомости. Тамбов, 1914. № 16–17. С. 310–314.
4. Виноградов В. В. История слов: Ок. 1500 слов и выражений и более 5000 слов, с ними связанных. М., 1999.
5. Григорий Богослов, свт. Творения. В 2 т. М.: Сибирская благозвонница, 2007. Т. I.
6. Домникова Г. М. Александр Скарлатович Стурдза (опыт характеристики) // Христианство и русская литература. СПб.: Наука, 2002. Т. 4. С. 250–278.
7. Емельянов Н., Юдин Г. Структурная позиция священника в системах дарообмена // Социологическое обозрение. М.: НИУ ВШЭ, 2018. Т. 17. № 3. С. 9–29.
8. Иннокентий (Пустынский), иером. Пастырское богословие в России за XIX век. Сергиев-Посад: Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1899.
9. Кирилл (Гундяев), патр. Важно, чтобы священники обменивались опытом по актуальным вопросам пастырской практики. 22.12.2016. [https://priest.today/news/patriarch_kirill_o_pastirskih_seminarah, доступ от 13.12.2023].
10. Лютько Е. «О должностях пресвитеров приходских» в контексте Синодальной эпохи // Доклад на семинаре «Современные проблемы богословия священства» 20.02.2016 г. [URL:] https://www.academia.edu/116795458/_О_должностях_пресвитеров_приходских_в_контексте_Синодальной_эпохи [доступ 04.04.2024].
11. Маслов Б. П. От долгов христианина к гражданскому долгу (очерк истории концептуальной метафоры) // Очерки исторической семантики русского языка раннего Нового времени / под ред. В. М. Живова. М.: Языки славянских культур, 2009. С. 201–270.
12. Минаков А. Ю. А. С. Стурдза: интеллектуальная биография православного мыслителя // Христианское чтение. СПб.: Изд-во СПбДА, 2016. № 1. С. 176–194.
13. Н. Р. [Рец.] Письма о должностях священного сана // Северная пчела. СПб., 1842. № 86 (17 апреля). С. 543.
14. Неофит (Неводчиков), архиеп. Краткое сведение о жизни и трудах А. С. Стурдзы. Одесса: Гор. тип., 1854.
15. Парфений (Сопковский), еп., Георгий (Конисский), архиеп. О должностях пресвитеров приходских от Слова Божия, Соборных Правил и учителей церковных сочиненная. СПб.: Синодальная типография, 1776.
16. Парсамов В. С. (2004) Жозеф де Местр и Александр Стурдза: из истории религиозных идей Александровской эпохи. Саратов: Изд-во Саратовского университета.Порфирий (Успенский), еп. Его церковная программа // О возрождении Русской Церкви. Вышний-Волочек: Тип. В. С. Соколовой, 1905. С. 48–52.
17. Сдвижков Д. В. Изобретение XIX века. Время как социальная идентичность // Изобретение века: Проблемы и модели времени в России и Европе XIX столетия / ред. Е. А. Вишленкова, Д. А. Сдвижков. М.: НЛО, 2013. С. 15–39.
18. Сергий (Василевский), архим. Высокопреосвященный Филарет в схимонашестве Феодосий (Амфитеатров), митрополит Киевский и Галицкий, и его время. В 3 т. Казань: тип. Окружного штаба, 1888. Т. III.
19. Стурдза А. С. Письма о должностях священного сана. М.: Синодальная типография, 1861. Т. 1.
20. Стурдза А. С. Ручная книга православного христианина / перевод с греч. С. Дестунис. СПб.: Тип. К. Крайя, 1830.
21. Филарет (Гумилевский), свт. Обзор русской духовной литературы. 862–1863. Кн. 2. СПб., 1884.
22. Филарет (Дроздов), свт. Собрание мнений и отзывов Филарета, Митрополита Московскаго и Коломенского, по учебным и церковно-государственным вопросам. 1885. Т. 3.
23. Хабермас Ю. Структурная трансформация публичной сферы: Исследования относительно категории буржуазного общества / под ред. М. Беляева; пер. В. И. Иванова. М.: Весь мир, 2016.
24. Хондзинский П., прот. «Церковь не есть академия»: Русское внеакадемическое богословие XIX века. М.: Изд-во ПСТГУ, 2016. Чаадаев П. Я. Статьи и письма / под ред. Б. Н. Тарасова. 2-е изд. М., 1989.
25. “Règlament de la maison Saint-Charles” (1844), Circulaire de monseigneur l’évêque de Saint‑Brieuc à son clergé. Saint-Brieuc: L. Prud’Homme.
26. Boutry, P. (2007) “Les conférences ecclésiastiques au XIXe siècle”, Revue d’histoire de l’Eglise de France 93(1): 51–69.
27. Černyi, A. (2020) “Sündenvergebung oder spirituelle Führung? Transformation der Bedeutung von „duhovnik“ in der russischen Sprache des 19. Jahrhunderts”, Slověne 11(1–2): 149–167.
28. Freeze, G. L. (1977) The Russian Levities. Cambridge: Harvard University Press.
29. Freeze, G. L. (2014) The Parish Clergy in Nineteenth‑Century Russia: Crisis, Reform, Counter‑Reform. Princeton: Princeton University Press.
30. Ghervas, S. (1999) Alexandre Stourdza (1791–1854). Un intellectual orthodoxe face à l’Occident. Genève: Ed. Suzanne Hurter.
31. Ghervas, S. (2008) Réinventer la tradition. Alexandre Stourdza et l’Europe de la Sainte‑ Alliance. Paris: Honoré Champion.
32. Kippis, A. (1760) “Brown (John)”, Biographia Britannica, pp. 653–674. London: by W. and A. Strahan. Vol. 2.
33. Leustean, L. N. (ed.) (2014) Orthodox Christianity and nationalism in nineteenth‑century southeastern Europe. N.–Y.: Fordham Univ Press.
34. Martinazzo, E. (2010) “Les conférences ecclésiastiques et la réforme des prêtres des paroisses du diocèse de Toulouse au XVIIe siècle”, Annales du Midi 122(269): 5–22.
35. Mosin, O. (2019) Umanismul filosofiei creştine în opera lui Alexandru Scarlat Sturza. Teză de doctor în filosofie. Chișinău: USM.
36. Scarborough, D. L. (2012) The White Priest at Work: Orthodox Pastoral Activism and the Public Sphere in Late Imperial Russia. Diss. PhD. Washington, DC: Georgetown University.
37. Stourdza, А. (1858) “Notions sur la Russie”, Ouevres posthumes, religieuses, historiques, philosophiques et littéraires. Notion sur la Russie. Mission du Kamchatka. Paris: Dentu.
Review
For citations:
Lutko E.I. Imagining a Modern Nineteenth-Century Priest: (Based on the Novel by A. Sturdza “Letters on the Offices of the Holy Order”). State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(4):200-223. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-200-223