Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

Legitimization of the Sacred in Modern Discourses about the Miracle

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-175-199

Abstract

The article examines modern discourses about miracles to show how the discourses legitimize the sacred, i.e., justify its presence in the picture of the world. These discourses contain narratives about miracles as having a normative character: there are stories about proper and improper actions in contact with a miraculous object and about negative or positive results, desirable or undesirable transformations in the life of someone who had such contact. The article analyzes institutional religious discourses of the Russian Orthodox Church in comparison with modern vernacular discourses. The institutional religious discourses use narratives about miracles to form and maintain confessional norms and ideas, and they view negatively the vernacular forms with its emphasis on magical use of the sacred. At the same time, the article argues that the vernacular religious discourses generate miraculous plots, including those that ensure the reproduction of confessional norms and ideas.

About the Author

S. N. Astapov
Southern Federal University
Russian Federation

Sergey A. Astapov — Professor, Head of the Department of Philosophy of Religion and Religious Studies

Rostov-on-Don 



References

1. Алексеева С. А. Профанное и сакральное пространство северных тунгусов: повседневность, коммуникации и современные символические репрезентации территорий идентичности // Общество: философия, история, культура. 2017. № 12. С. 96–99.

2. Антонов Д. Апроприация силы: незримое «тело» святыни в христианских традициях // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2021. № 39(3). С. 7–25.

3. Белова О. В. «Калиновский крест»: резонансное чудо 1923 г. в контексте фольклорных нарративов // Studia Religiosa Rossica: научный журнал о религии. 2021. № 1. С. 120–140.

4. Бутов И. С. Бытование нарратива об «окаменевшей женщине» и «плясуне-святотатце» на территории Беларуси и ее пограничья // Kant. 2021. № 1(38). С. 88–94.

5. Бутов И. С. Влияние рассказов о самопроизвольном обновлении икон на формирование и распространение нарративов о чудесах в народной традиции белорусов в XX — начале XXI в. // Kant. 2021. № 2(39). С. 147–153.

6. Дюркгейм Э. Элементарные формы религиозной жизни: тотемическая система в Австралии. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2018.

7. Житие святого праведного Павла Таганрогского // Сайт Таганрогского благочиния Ростовской-на-Дону епархии [http://pravtaganrog.ru/zhitie-svyatogo-pravednogopavla-taganrogskogo, доступ от 10.06.2024].

8. Золотухина‑Аболина Е. В. Дискурсы о чуде: спектр позиций // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия. 2023. Т. 27. № 3. С. 793– 808.

9. Канонизация // Православная энциклопедия Т. 30. С. 269–359 [https://www.pravenc.ru/text/1470233.html, доступ от 20.10.2023].

10. Козлова А. В. Сакральное и профанное в субъектно-объектной организации русских народных заговоров // Linguistica Juvenis. 2021. № 23. С. 57–67.

11. Кормина Ж. Чудо в народной традиции: концепт и риторика // Концепт чуда в славянской и еврейской культурной традиции. Сборник статей. М.: Пробел-2000., 2021. С. 116–129.

12. Кузнецова О. Н. «Сакральное» и «профанное» в понимании смыслов православной иконы // Культурное наследие Сибири. 2019. № 2(28). С. 14–23.

13. Куропаткина О. В. Чудо как насущная необходимость: Идея и практики чудес в пятидесятнических общинах // Studia Religiosa Rossica: научный журнал о религии. 2021. № 1. С. 90–98.

14. Лагунов А. А. Социально-философское определение религии // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 11(62). С. 7–13.

15. Ле Гофф Ж. Средневековый мир воображаемого. М.: Прогресс, 2001.

16. Мороз А., Семиврагова Э. Животворящий крест в селе Годеново: между двух сакральных центров и за их пределами // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2021. № 39(3). С. 184–208.

17. Никитина С. О «чуде» в устных народных текстах // Концепт чуда в славянской и еврейской культурной традиции. Сборник статей. М.: Пробел-2000, 2021. С. 59– 63.

18. Панченко А. А. Исследования в области народного православия. Деревенские святыни Северо-Запада России. СПб: Алетейя, 1998.

19. Петров Н. В. «Зоино стояние»: фольклорный сюжет и социальная реальность // Традиционная культура. 2018. Т. 19. № 3. С. 112–125.

20. Петров Н. В. Каменная Зоя: от православной легенды к городскому бренду // Традиционная культура. 2021. Т. 22. № 1. С. 65–75.

21. Сережко Т. А. Трансляция народного религиозного знания в семейных преданиях и меморатах (по материалам полевых исследований в селах Центрального Черноземья) // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право. 2010. № 2(73). Вып. 11. С. 221– 226.

22. Чудеса святых // Сайт паломнической службы «Маковец» [https://www.makovec-ps.ru/chudesa-svyatyh/?ysclid=lo185scumx305031654, доступ от 10.06.2024].

23. Шумский А. Комиссия по чудесам // Интернет-журнал «Религия и CМИ» [http://www.religare.ru/2_27159.html?ysclid=lo9ytmjkou656165116 доступ от 20.10.2023].

24. Garland, R. (2011) “Miracles in the Greek and Roman World”, in G. H. Tweftree (ed.) The Cambridge Companion to Miracles. Cambridge: Cambridge University Press.

25. Larmer, R. A. (2014) The Legitimacy of Miracles. Plimouth: Lexington Books.

26. Arlandson, J. (2007) Bibliography on Miracles [http://www.biblicalstudies.org.uk/miracles_7_arlandson, accessed on 10.06.2024].

27. Basinger, D. (2018) Miracles. Cambrige University Press


Review

For citations:


Astapov S.N. Legitimization of the Sacred in Modern Discourses about the Miracle. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(4):175-199. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-175-199

Views: 189


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)