Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

«Blasphemy» in Contemporary Art Exhibitions in Russia, or Why Art Offends

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-137-174

Abstract

The article examines the contemporary art exhibitions in twenty‑first‑century Russia that sparked accusations of “blasphemy” and extensive public debate and prompted law enforcement interventions. In the first part of the article, I retrospectively illustrate the history of the most prominent “blasphemous” contemporary art exhibitions in Russia, leading to the application of Article 282 of the Russian Criminal Code against the artists. These incidents, which followed the “Pussy Riot” case, resulted in the amendments to the Criminal Code that tightened the penalties for offending religious sentiments. Consequently, religious and radical nationalist movements were empowered to approach law enforcement agencies to initiate investigations and hold artists and activists accountable. In the second part of the article, I delve into two exhibitions held in one of the most conservative Russian state art museums, the State Hermitage Museum. These exhibitions are the 2012 Chapman Brothers’ “The End of Fun” and the 2016 “Jan Fabre: Knight of Despair — Warrior of Beauty.” Employing the concept proposed by the Dutch anthropologist Jojada Verrips, I aim to explore how the critics of the exhibitions conceptualized their outrage and offended sensibilities. Additionally, I analyze how various stakeholders, including Hermitage staff, Orthodox believers, and the prosecution, contested and justified the “blasphemous” nature of the exhibitions.

About the Author

J. N. Senina
European University in St. Petersburg
Russian Federation

Julia N. Senina — Junior Research Associate

St. Petersburg 



References

1. Александрова С. Народ против Яна Фабра? // Новый Мир Искусства. 2008. № 3(62). С. 25–27.

2. Барашков В. В. Основные тенденции эстетико-выразительной модернизации христианских религиозных образов в Европе начала XXI века // Религиоведение. 2018. № 2. С. 122–130.

3. Бу И. Выставочные проекты Яна Фабра в классических художественных музеях: аспекты диалога традиции и современности //Музей. Памятник. Наследие. 2018. № 1. 33–40.

4. Волошинов А. «Осторожно, религия!» — 20 лет спустя. Как разгром выставки ускорил политические преследования в России // Спектр [https://spektr.co/ostorozhno-religiya-20-let-spustya-kak-razgrom-vystavki-uskoril-politicheskiepresledovaniya-v-rossii/, доступ от 15.09.23].

5. Гомес К.‑Дж., Круглова Т. А. Феномен конфликтов вокруг искусства в контексте устройства современной публичной сферы // Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология. 2021. Т. 37. Вып. 2. С. 268–280.

6. Гор Чахал. Диалог Церкви и современного искусства: европейский опыт // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2024. № 42(1). С 139–166.

7. Данилова А. А. О музейной репрезентации. Стратегии экспонирования современного искусства в мировой практике последних 20 лет: сравнения, интервенции, карамболяжи // Материалы международной научной конференции «Випперовские чтения 2018». М.: ГМИИ им. А. С. Пушкина, 2019. Вып. XLIX. Документы II Ватиканского Собора. М.: Paoline. 2004.

8. Дуглас М. Чистота и опасность: Анализ представлений об осквернении и табу. М.: Канон-пресс-Ц-Кучково поле, 2000.

9. Котломанов А. О. «Эрмитаж 20/21» и Чарльз Саатчи: история и предыстория сотрудничества // Искусство в современном мире. М.: Памятники исторической мысли, 2011. Вып. 4. С. 100–107.

10. Морозов Е. М. Реакция Церкви на современное искусство // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2018. №. 44. С. 13–21.

11. Слезин А. А. Роль союза безбожников в реализации государственной политики в отношении религии (1924–1929 гг.) //Вестник Калининградского юридического института МВД России. 2009. № 2. С. 85–90.

12. Тульпе И. А. Религиозное искусство: проблема взаимоотношения религии и искусства // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2018. Т. 19. № 4. С. 245–254.

13. Узланер Д. Дело «Пусси райот» и особенности российского постсекуляризма //Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2013. № 2 (31). С. 93–133.

14. Флорковская А. К. Религиозная тема в актуальном искусстве Москвы. 1990–2000- е // Художественная культура. 2020. № 4. С. 92–127.

15. Флорковская А. К. Религиозная тема и поиски современного искусства // Искусствознание. 2015. № 3–4. С. 428–438.

16. Barsalou, L. W. (2008) “Grounded cognition”, Annu. Rev. Psychol: 59: 617–645.

17. Beauviche, M., Van Den Dries, L. (2013) Jan Fabre: Esthetique du paradoxe. Paris.

18. Bernstein, A. (2013) “An Inadvertent Sacrifice: Body Politics and Sovereign Power in the Pussy Riot Affair”, Critical Inquiry 40(1): 220–241.

19. Bernstein, A. (2014) “Caution, Religion! Iconoclasm, Secularism, and Ways of Seeing in Post-Soviet Art Wars”, Public Culture 26(3): 419–448.

20. Chidester, D. (2005) Authentic Fakes: Religion and American Popular Culture. University of California Press.

21. Classen, C. (2002) The Colour of Angels: Cosmology, Gender and the Aesthetic Imagination. Routledge.

22. Irving, A. A. (2006) “Sense of Things to Come: On the Emergent Dialogue between Contemporary Art and Anthropology”, Senses and Society 3: 391–397.

23. “Jan Fabre. Knight of Despair / Warrior of Beauty”, Angelos [https://www.angelos.be/eng/exhibitions/jan-fabre-knight-of-despair-warrior-of-beauty, accessed on 19.09.2023].

24. Jencks, C. (2000) “The Spectacular Museum — the Museum Between Cathedral and Shopping Center. Facing Contradictions”, Pinakoteka 12: 4–15.

25. Joy, A., Sherry, J. F. (2003) “Speaking of Art as Embodied Imagination: A Multisensory Approach to Understanding Aesthetic Experience”, Journal of Consumer Research 30: 259–283.

26. Julius, A. (2003) Transgressions: The Offences of Art. University of Chicago Press.

27. Merback, M. B. (1999) The Thief, the Cross, and the Wheel: Pain and the Spectacle of Punishment in Medieval and Renaissance Europe. University of Chicago Press.

28. Prozorov, S. (2014) “Pussy Riot and the Politics of Profanation: Parody, Performativity, Veridiction”, Political Studies 62(4): 766–783.

29. Raskin, V. (1985) Semantic Mechanisms of Humor. Dordrecht: Reidel.

30. Schwebel, H. (1997) “Kunst und Religion zwischen Moderne und Postmoderne“, Kunst und Religion. Jahrbuch der Religionspädagogik. Band 13.

31. Verrips, J. (2008) “Offending Art and the Sense of Touch”, Material Religion. Thу Journal of Objects, Art and Belief 4(2): 204–225.


Review

For citations:


Senina J.N. «Blasphemy» in Contemporary Art Exhibitions in Russia, or Why Art Offends. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(4):137-174. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-137-174

Views: 215


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)