Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

Russian Obscene Language and New Religious Ontologies

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-49-75

Abstract

The paper focuses on the resemantisation and the new mythologies of Russian obscene language in present day Orthodox culture and larger cultural contexts. The social history of Russian obscene language (known as mat or maternaia bran’) still appears to be quite obscure and intriguing. Unlike profanities in many other European languages that employed a lot of symbols and topoi from Christian culture, Russian swearing concentrated predominantly on sexual symbolism. Certain researchers still follow the hypothesis by Boris A. Uspensky who argued that Russian mat was historically related to pre‑Christian mythology and rituals including the allegedly existing pagan cult of the “Mother Earth”. Yet this point of view does not seem to be well‑grounded; religious connotations of Russian mat Uspensky proceeded from were probably ascribed to particular formulae only in the 16th and 17th centuries. However, the hypothesis of “pre‑Christian origin” influenced the reception of Russian obscenities in present day Orthodox and secular discourses where mat can be considered as a survival or even a driving force of paganism and Satanism. On the other hand, both Orthodox and other religious / spiritual ontologies in contemporary Russia usually involve “holistic” understanding of obscenities, the latter believed to transmit particularly harmful “energies” which are understood and discussed in terms of physics and biology. Proceeding from these beliefs, ideas, and practices, the article deals with how post‑secular religious ontologies elaborate their own ideas and senses of language that paradoxically intertwine linguistic and semiotic ideologies, moral reasoning, political expectations, and the image of human body. This new mythology of language is obviously linked (but not limited) to the New Age or holistic worldview, where conventional boundaries between material and spiritual, individual and collective, human body and its environment are erased or blurred, and deserves special investigation as an important part of post‑secular and postmodern ontology in general.

About the Author

A. A. Panchenko
European University at St. Petersburg; Institute of Russian Literature (Pushkin House), Russian Academy of Sciences
Russian Federation

Alexander А. Panchenko — Professor; Leading Research Fellow

St. Petersburg



References

1. Айрапетян В. Толкуя слово. Опыт герменевтики по-русски. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2011. Ч. I.

2. Александр и Антон Чеховы. Воспоминания, переписка / Сост., подг. текста и коммент. Е. М. Гушанской, И. С. Кузьмичева. М.: «Захаров», 2012.

3. Базылев В. Н. Политика и лингвистика: «великий и могучий…» // Политическая лингвистика. 2009. № 3(29). С. 9–38.

4. Богаевский Б. Л. Земледельческая религия Афин. Т. I. Пг.: Тип. М. А. Александрова, 1916.

5. Бойся греха сквернословия. М.: Тип.-лит. Н. И. Куманина, 1891.

6. Бородин П. М. Фантомы волнового генома // В защиту науки. Бюллетень № 4. М.: Наука, 2008. С. 174–176.

7. Булгаков С. Н. На пиру богов. Pro и contra. Современные диалоги // Из глубины. Сборник статей о русской революции. М.: Изд. Моск. ун-та, 1990. С. 90–144.

8. Варнава (Беляев), еп. Сквернословие: «площадная, матерная брань», «словесный эксгибиционизм» // Невинная привычка или смертный грех? М.: Даниловский благовестник, 2012. С. 18 –30.

9. Весин П., прот. Поучение о удержании от празднословия и сквернословия. СПб.: Тип. брат. Пантелеевых, 1880.

10. Владимиров Артемий, прот. Мерзость красного словца // От слов своих осудишься: сквернословие. М.: Изд. Московской Патриархии, 2013. С. 3–10.

11. Гаряев П. П. Лингвистико-волновой геном. Теория и практика. Киев: Институт квантовой генетики, 2009.

12. Горький М. Полное собрание сочинений: Варианты к художественным произведениям. Т. VII. Варианты к т. XXI. М., 1978.

13. Горький М. Полное собрание сочинений: Художественные произведения в 25 тт. Т. XXI. М. 1974.

14. Горький М. Собрание сочинений в 30 тт. М.: Гос. изд. художественной литературы, 1953. Т. 27.

15. Гузенко Виктор, прот. Кого зовешь, тот и приходит // Родителям и детям о грехе сквернословия / Сост. И. Цуканов. М: «Символик», 2022. С. 62–76.

16. Гумеров Павел, прот. Безобидно ли сквернословие? // Родителям и детям о грехе сквернословия / Сост. И. Цуканов. М: «Символик», 2022. С. 95–104.

17. Зеленин Д. К. Табу слов у народов Восточной Европы и Северной Азии. Ч. II. Запреты в домашней жизни. Л.: б. и., 1929 (Сб. МАЭ. Т. IX).

18. Иванов В. В., Топоров В. Н. Исследования в области славянских древностей. Лексические и фразеологические вопросы реконструкции текстов. М.: «Наука», 1974.

19. Ирзабеков Василий (Фазиль). Оружие массового поражения // Невинная привычка или смертный грех? М.: Даниловский благовестник, 2012. С. 138–141.

20. Кагаров Е. Г. [Рец. на:] Богаевский Б. Л. Земледельческая религия Афин. I. Пг., 1916 // Богословский вестник. 1917. № 1. С. 165.

21. Китаев‑Смык Л. А. Сексуально-вербальные защита и агрессия (матерная речь и матерная ругань) // Речевая агрессия в современной культуре / Сост. М. В. Загидуллина. Челябинск: Челябинский гос. ун-т, 2005. С. 17–21.

22. Ковалев Г. Ф. Русские писатели о русском мате // Язык, коммуникация и социальная среда. 2004. № 3. С. 38–51.

23. Конаков А. Убывающий мир: история «невероятного» в позднем СССР. М.: Музей современного искусства «Гараж», 2022.

24. Корогодина М. В. Исповедь в России в XIV–XIX вв.: исследование и тексты. СПб.: Дмитрий Буланин, 2006.

25. Корочкин Л. И. Во власти невежества. Неолысенковщина в российском сознании // В защиту науки. Бюллетень № 17. М.: Комиссия РАН по борьбе с лженаукой и фальсификацией научных исследований, 2016. С. 73–81.

26. Ларина Н. Не убивайте матом хромосому // Сельская новь. 1998. № 4. С. 49.

27. <Мамонов Д. И.> О грехе сквернословия. Б. м.: Изд. «Вера», 2003.

28. Митрофан (Баданин), еп. Правда о русском мате. СПб.; Мурманск: Библиополис, 2014.

29. Михайлин В. Ю. Русский мат как мужской обсценный код. Проблема происхождения и эволюция статуса // «Злая лая матерная...»: сб. ст. / под ред. В. И. Жельвиса. М.: Ладомир, 2005. С. 69–137.

30. Мордвинов И. Общество трезвости, жизнь и работа в нем. СПб.: Александро-Невское общество трезвости, 1911.

31. Николаев Сергий, прот. Грех или грешок // От слов своих осудишься: сквернословие. С. 36–56.

32. «От мата ничего не растет! Ни пшеница, ни потенция» // Комсомольская правда. 2004. 19 октября. [https://www.kp.ru/daily/23385/33123/].

33. П. Б. О грехе сквернословия или матернем слове. Киев: Тип. М. Д. Ивановой, 1899.

34. Павлова А. В., Безродный М. В. Хитрушки и единорог: из истории лингвонарциссизма // Политическая лингвистика. 2011. № 4(38). С. 11–20.

35. Панченко А. А. Нарративы тревоги и скрытые онтологии: протесты против вакцинации в «консервативном православии» и их культурный контекст // Versus. 2022. Т. 2. № 3. С. 106–125.

36. Панченко А. А. Крестьяне, иконы и матерная брань // Этнографическое обозрение. 2023. № 2.С. 21–51.

37. Патерик Римский. Диалоги Григория Великого в древнеславянском переводе / Изд. подг. К. Дидди. М.: «Индрик», 2001.

38. Поливаева Н. П., Романович Н. А. Проблема ненормативной лексики в контексте публичности и традиционных ценностей // Власть. 2023. Т. 31. № 5. С. 178–190.

39. Полиниченко Д. Ю. Политические мифологемы фолк-лингвистики // Политическая лингвистика. 2010. № 4(34). С. 196–202.

40. Половинкин А., свящ. О сквернословии и не только // Невинная привычка или смертный грех? М.: Даниловский благовестник, 2012. С. 58–79.

41. Поучение святого Иоанна Златоустого о матернем слове: Выписано из кн. «Златая струя», гл. 2. СПб: тип. И. И. Глазунова и Ком., 1862.

42. Родосский А. Описание 432-х рукописей, принадлежащих Санкт-Петербургской Духовной Академии и составляющих ее первое по времени собрание. СПб.: Тип. А. О. Башкова, 1893.

43. Роман (Загребнев), игумен. «Дела света и дела тьмы». Б. и., 2016.

44. Смирнов С. Древнерусский духовник. М.: Синодальная тип., 1913.

45. Сухарев А. П. Уроки Фемиды. На каком языке говорим с Богом. Об ответственности за сквернословие. М.: «Юрист», 2011.

46. Тамбовцева С. Г. Каббалистическая герменевтика и утопическая компаративистика ВсеЯСветной Грамоты // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2019. № 4(37). C. 69–101.

47. Тертышный Г. Г. Методы и средства биофизического полевого управления в биологических системах // «Злая лая матерная…»: сб. ст. / Под ред. В. И. Жельвиса. М.: Ладомир, 2005. С. 565–571.

48. Троцкий Л. Собрание сочинений. Т. XXI: Культура переходного периода. М., Л.: Госиздат, 1927.

49. Успенский Б. А. Мифологический аспект русской экспрессивной фразеологии // Антимир русской культуры. Язык, фольклор, литература. Сборник статей / Сост. Н. Богомолов. М.: Ладомир, 1996. С. 9–107.

50. Чапыгин А. П. Собрание сочинений в 5 тт. Т. 4. Л.: «Художественная литература», 1969.

51. Штырков С. А. О разговорах с мертвыми, (не)переводимости имен святых и праве вольных русов на русский язык // Антропологический форум. 2023. № 58. С. 157–170.

52. Эмото М. Послания воды: тайные коды кристаллов льда / Пер. с англ. О. Горбунова. М.; Киев: София, 2005.

53. Chlup, R. (2007) “The Semantics of Fertility”, Kernos [Online], 20 [http://journals.openedition.org/kernos/171, accessed on 24.08.2024].

54. Chryssides, G. D. (2007) “Defining the New Age”, in Kemp D., Lewis J. R. (eds.) Handbook of New Age, pp. 5–24. Leiden: Brill.

55. Halliwell, S. (2008) Greek Laughter: A Study of Cultural Psychology from Homer to Early Christianity. Cambridge University Press.

56. Keane, W. (2003) “Semiotics and the Social Analysis of Material Things”, Language and Communication 23: 409–425.

57. Kovalev, M. (2016) “Law and (Verbal) Order: The Politics of Russian Obscene Language from Soviet Russia to the Present Day”, Zeitschrift für Slavische Philologie 72(2): 323–347.

58. Leonard, S. P. (2023) “Words to things: religious cosmologies in the context of the (Russian) Orthodox philosophy of language”, Journal for the Study of Religions and Ideologies 22(65): 145–158.

59. Ljung, M. (2011) Swearing: A Cross‑Cultural Linguistic Study. London: Palgrave Macmillan.

60. Mohr, M. (2013) Holy Shit: A Brief History of Swearing. Oxford, New York: Oxford University Press.

61. Montagu, A. (1967) The Anatomy of Swearing. New York: Macmillan.

62. Panchenko, A. (2021) “Ancient Wisdom, Stigmatised Knowledge, and Sacred Landscapes: Ontologies and Epistemologies of New Age Culture in Post-Soviet Russia”, Journal of Ethnology and Folkloristics 15(2): 19–24.

63. Silverstein, M. (1979) “Language Structure and Linguistic Ideology”, in P. Clyne, W. Hanks, C. Hofbauer (eds) The Elements: A Parasession on Linguistic Units and Levels, pp. 193–247. Chicago, IL: Chicago Linguistic Society.

64. Smith, S. A. (1998) “The Social Meanings of Swearing: Workers and Bad Language in Late Imperial and Early Soviet Russia”, Past & Present 160: 167–202.

65. Tubach, F. C. (1969). Index Exemplorum: A Handbook of Medieval Religious Tales. Helsinki: Akademia Scientiarum Fennica (Folklore Fellows Communications No. 204).


Review

For citations:


Panchenko A.A. Russian Obscene Language and New Religious Ontologies. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(4):49-75. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-49-75

Views: 382


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)