Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

“Science, Rational Thinking, and Reason are Rejected”: the Post-Soviet Anti-Sectarian Movement Between Countercultism and Anti-cultism

https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-22-48

Abstract

The article deals with various actors of the anti‑sectarian movement in Post‑Soviet Russia. More specifically, the focus is on their rhetoric against the new religious movements, as well as the values they claim to defend. The text identifies a tradition of anti‑sectarian rhetoric in imperial, Soviet, and post‑Soviet Russia. Then follows a discussion of the current state of the anti‑sectarian movement and the key organisations and individuals within it, as well as the values they declaratively defend. The article also offers hypotheses about the origins and mechanisms of the anti‑sectarian rhetoric that emerged in post‑Soviet Russia. In addition, the paper outlines the grounds to argue about the existence of an overall anti‑sectarian field in post‑ Soviet Russia, of which the actors, regardless of their affiliation with religious institutions, produce a similar rhetoric based on the need to protect the boundaries of the secular sacred from the encroachments of the religious movements they criticize.

About the Authors

S. T. Drozdov
EU SPb
Russian Federation

Stepan T. Drozdov — Junior Researcher 

Saint-Petersburg



M. R. Masagutova
HSE University ; EU SPb
Russian Federation

Marie R. Masagutova — Senior Lecturer; Junior Researcher at the Center for Anthropology of Religion

Saint-Petersburg



References

1. Ахметова М. Конец света в одной отдельно взятой стране: религиозные сообщества постсоветской России и их эсхатологический миф. М.: ОГИ; РГГУ, 2010.

2. Белякова Н. «Долго же нас попы дурачили!» Богохульство, святотатство и насилие в Советской России // Вестник Свято-Филаретовского института. 2022. № 44. С. 101–137.

3. Буткевич Т. Русские секты и их толки. М.: Центрполиграф, 2018.

4. Гордус М. Антикультовое движение: исторический обзор // Гуманитарные и социальные науки. 2008. № 2. С. 11–15.

5. Дворкин А. Сектоведение. Тоталитарные секты. Опыт систематического исследования. Нижний Новгород: ООО Издательство «Христианская библиотека», 2014.

6. Дроздов С. Non diis curae: риторика и практики естественного наказания за святотатство // Этнографическое обозрение. 2023. № 2. С. 134–152.

7. Дубровский М. Черный отец и желтые братцы (Иоанн Кронштадтский, Иван Чуриков, Анисим Смирнов). М.: Безбожник, 1930.

8. Дюран Д. Коммунизм своими руками: образ аграрных коммун в Советской России 1920-х годов. СПб.: Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2010.

9. Зыгмонт А. Негативная антропология «Сектанта» в современном российском антикультизме // Религиоведческие исследования. 2018. № 18. С. 61-80.

10. Иеромонах Вениамин. Подмена христианства. СПб.: типография «Колокол», 1911.

11. Кантеров И. «Деструктивные, тоталитарные» и далее везде// Религия и право. 2002. № 1. С. 27–29.

12. Клибанов А. Религиозное сектантство и современность. М.: Наука, 1969.

13. Красиков П. На церковном фронте. М.: Юриздат, 1923. Крестьянинов А. «Отступничество в раскол» в Казанской епархии: старообрядцы в приходской жизни русской деревни // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2020. № 3. С. 116–148.

14. Кузинер И. Милленаристы, капиталисты, кооператоры: позднеимперский и раннесоветский опыт старообрядцев-странников // Ab Imperio. 2021. Т. 2. С. 25–59.

15. Лифтон Р. Технология «промывки мозгов»: Психология тоталитаризма. СПб.: Прайм-Еврознак, 2005.

16. Никольская Т. Русский протестантизм и государственная власть в 1905–1991 годах. СПб.: Изд-во Европейского университета, 2009.

17. Обращение Наркомзема РСФСР «К сектантам и старообрядцам, живущим в России и заграницей». 5 октября 1921 г. // ГА РФ. Ф. 3316. Оп. 2. Д. 8. Л. С. 84–85.

18. Панченко А. «Религиозные инфекции» и «духовные калеки»: Тема детства в советской атеистической пропаганде 1960-х гг. // «Убить Чарскую…»: парадоксы советской литературы для детей (1920-е — 1930-е гг.) / Сост. и ред. М. Р. Балина, В. Ю. Вьюгин. СПб.: Алетейя, 2013. С. 310–329.

19. Панченко А. «Старые секты» на новый лад: Проблемы и перспективы изучения русских религиозных диссидентов XVIII–XX вв. // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2020. № 3(38). С. 7–37.

20. Пругавин А. Монастырские тюрьмы в борьбе с сектантством: к вопросу о веротерпимости. М.: Посредник, 1905.

21. Barker, E. (1986) “Religous Movements: Cult and Anticult Since Jonestown”, Annual Review of Sociology 12: 329–346.

22. Barker, E. (1995) “The Scientific Study of Religion? You Must Be Joking!”, Journal for the Scientific Study of Religion 34(3): 287–310.

23. Clay, J. (2019) “Orthodox Missionaries and ‘Orthodox Heretics’ in Russia, 1886–1917”, in R. Geraci (ed.) Of Religion and Empire: Missions, Conversion, and Tolerance in Tsarist Russia, pp. 38–69. NY: Cornell University Press.

24. Hadden, J. (1997) “New Religious Movements Lectures: The Anti-Cult Movement”, Course Lecture in University of Virginia, Department of Sociology https://www.wabashcenter.wabash.edu/syllabi/h/hadden/soc257/syllabus.htm, accessed on 19.10.2023].

25. Introvigne, M. (1995) “The Secular Anti-Cult and the Religious Counter-Cult Movement: Strange Bedfellows or Future Enemies?”, in E. Towler (ed.) New Religions and the New Europe, pp. 32–54. Aaarhus, Oxford, Oakvill: Aarhus University Press.

26. Shterin, M. et Richardson, J. (2000) “Effects of the Western Anti-Cult Movement on Development of Laws Concerning Religion in Post-Communist Russia”, Journal of Church and State 42(2): 247–271.


Review

For citations:


Drozdov S.T., Masagutova M.R. “Science, Rational Thinking, and Reason are Rejected”: the Post-Soviet Anti-Sectarian Movement Between Countercultism and Anti-cultism. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(4):22-48. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-4-22-48

Views: 254


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)