Demonisation of Gods: the Impact of Christian Dualism upon Turco-Mongol and Finno-Ugrian Religious Mythologies
https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-2-118-143
Abstract
This article deals with the problem of the influence of dualistic religions over non-dualistic ones. The main point of the author is that each non-dualistic religion contains some difficult and complex characters who are venerated as guardian gods but who could be easily demonised under the influence of the dualistic worldviews. The reason for such demonisation is a relative simplicity of dualism that explains everything in the categories as ‘ Good’ and ‘ Evil’ that do not exist in non-dualistic religions. Therefore, as the author argues, dualistic religion always affects the non-dualistic one when they meet. The research takes the example of Turco-Mongol and Finno-Ugrian mythologies, and the author observes characters of such gods as Erlik and Keremet before and after they were affected by the Christian narrative.
About the Author
M. GridnevaRussian Federation
Maria Gridneva - Postgraduate student at the School of Philosophy and Cultural Studies
Moscow
References
1. Аннинский С. А. Известия венгерских миссионеров XIII–XIV вв. о татарах и Восточной Европе // Исторический архив. Том III. М.-Л.: Издательство Академии Наук СССР, 1940. С. 71–112.
2. Анохин А. В. Материалы по шаманству у алтайцев, собранные во время путешествия по Алтаю в 1910–1912 гг. по поручению Русского комитета для изучения Средней и Восточной Азии. Л.: Издательство Российской Академии Наук, 1924.
3. Афанасьев А. Н. Народные русские легенды. М.: Современные проблемы, 1914.
4. Бартольд В. В. О христианстве в Туркестане в домонгольский период (По поводу семиреченских надписей) // Сочинения. Т. 2. Ч. 2. М.: Наука, 1964. С. 265–298.
5. Васильев В. Е. «Хан первым ударял молотом по наковальне…»: о триаде «кузнец — шаман — воин» // ИЛИН: Исторический, культурологический журнал. № 20 (25). [http://ilin-yakutsk.narod.ru/2001-2/47.htm, доступ от 11.09.2023].
6. Время сновидений / Пер. с англ. и франц. Т. А. Черниловской и А. М. Давыдова. М.: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1987.
7. Дробышев Ю. И. Человек и природа в кочевых обществах Азии (III в. до н. э. — XVI в. н. э.). М.: ИВ РАН, 2014.
8. Золотницкий Н. И. Невидимый мир по шаманским воззрениям черемис. Из лекций в Казанском Миссионерском институте Н. И. Золотницкого. Казань: Университетская типография, 1877.
9. Карпов А. В. Финно-угры и славяне в Волго-Клязьминском междуречье: эпоха христианизации // Мир современной науки. 2014. № 6(28). С. 18–39.
10. Кляшторный С. Г. Мифологические сюжеты в древнетюркских памятниках // Тюркологический сборник: 1977. М.: Наука, 1981. С. 117–138.
11. Кляшторный С. Г. Стелы Золотого озера (к датировке енисейских рунических памятников) // Tūrcologica: к семидесятилетию академика А. Н. Кононова. Л.: Наука, 1976. С. 258–267.
12. Кодар А. А. Тенгрианство в контексте монотеизма // Новые исследования Тувы. 2009. № 1–2. С. 216–225.
13. Крадин Н. Н, Скрынникова Т. Д. Империя Чингис-хана. М.: Восточная литература, 2006.
14. Кызласов Л. Р. Северное манихейство и его роль в культурном развитии народов Сибири и Центральной Азии // Вестник Московского Университета: Серия 8: История. 1998. № 3. С. 8–35.
15. Лебедев Р. В. Саяно-алтайские истоки библейских представлений // Вестник БГУ. 2017. Вып. 2. С. 78–96.
16. Мендешева В. М. Образ Бай-Ульгеня и Аба-Эрлика в традиционном мировоззрении алтайцев // Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе: сборник научных трудов / Под ред. П. К. Дашковского. Барнаул: Азбука, 2009. Вып. III.
17. Минуа Ж. Дьявол. М.: Астрель: АСТ, 2004.
18. Мокшин Н. Ф., Мокшина Е. Н. Основные тенденции в сфере этноконфессиональных отношений у финно-угорских народов Поволжья и Приуралья (на примере мордвы) // Социально-политические науки. 2017. №4. С. 164–168.
19. Напольских В. В. Как Вукузё стал создателем суши: удмуртский миф о сотворении земли и древнейшая история народов Евразии. Ижевск: Удмуртский институт истории, языка и литературы УрО РАН, 1993.
20. Напольских В. В. Миф о нырянии за землей (А812) в Северной Евразии и Северной Америке: двадцать лет спустя // Очерки по этнической истории. Казань: Издательский дом «Казанская недвижимость», 2018. С. 360–382.
21. Ойноткинова Н. Р. Эсхатологические стихи алтайцев: основные темы и мотивы // Сибирский филологический журнал. 2017. № 4. С. 38–50.
22. Петрухин В. Я. Мифы финно-угров. М.: Астрель: АСТ: Транзиткнига, 2005.
23. Платон. Тимей // Собрание сочинений в 4 т. Т. 3 / Пер. с древнегреч.; общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи; авт. вступ. ст. и ст. в примеч. А. Ф. Лосев; примеч. А. А. Тахо-Годи. М.: Мысль, 1994. (Философское наследие). С. 421–500.
24. Платон. Федр // Собрание сочинений в 4 т. Т. 2 / Общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи; примеч. А. Ф. Лосева и А. А. Тахо-Годи; пер. с древнегреч. М.: Мысль, 1993. (Философское наследие). С. 135–191.
25. Потапов Л. П. Алтайский шаманизм. Л.: Наука, 1991.
26. Радлов В. В. Из Сибири: страницы дневника. М.: Наука, 1989.
27. Сагалаев А. М. Урало-алтайская мифология: Символ и архетип. Новосибирск: Наука, Сибирское отделение, 1991.
28. Стеблева И. В. К реконструкции древнетюркской религиозно-мифологической системы // Тюркологический сборник 1971. Москва: Наука, 1972. С. 213–226.
29. Стрелков А. М. Буддийское учение Калачакра: источники, структура, содержание // Вестник РХГА. 2008. № 1. С. 114–132.
30. Тойдыбекова Л. С. Марийская мифология: этнографический справочник. Йошкар-Ола: МПИК, 2007.
31. Тойдыбекова Л. С. Марийская языческая вера и этническое самосознание. Joensuu: Joensuun yliopisto, 1997.
32. Фукалов И. А. Позиция тенгрианства как монотеистической религии у тюрков в Средневековье // Антро. Вестник «Западно-Уральского института экономики и права». 2014. №2 (15). С. 241–245.
33. Шерстова Л. И. Бурханизм: истоки этноса и религии. Томск: Томский государственный университет, 2010.
34. Шкалина Г. Е. Традиционная культура народа мари. Йошкар-Ола: Марийское книжное издательство, 2003.
35. Элиаде М. Аспекты мифа. М.: Академический Проект, 2010.
36. Knorre, B. (2014) “Neopaganism in the Mari El Republic”, in Kaarina Aitamurto and Scott Simpson (ed.) Modern Pagan and Native Faith Movements in Central and Eastern Europe, pp. 249–265. Oxon and New York: Routledge.
37. Stoyanov, Yu. (2000) “The Earth Diver and the Devil” in The Other God: Dualist Religions from Antiquity to the Cathar Heresy, pp. 131–139. New Heaven: Yale University Press.
Review
For citations:
Gridneva M. Demonisation of Gods: the Impact of Christian Dualism upon Turco-Mongol and Finno-Ugrian Religious Mythologies. State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2024;42(2):118-143. (In Russ.) https://doi.org/10.22394/2073-7203-2024-42-2-118-143