Preview

State, Religion and Church in Russia and Worldwide

Advanced search

Experience of Young Priests Entering the Orthodox Priesthood in Russia (Example of Moscow Parishes)

Abstract

The article focuses on the experiences and reflections of young priests in Moscow parishes regarding their journey to becoming ordained. The main research questions are: how do these young clergy members perceive their ordination experience? What kinds of events and personal experiences occur during their journey to become a minister of the church? To answer these questions, the authors used an inductive approach to analyze indepth interviews with young clergy. The study is based on phenomenology, a methodology that focuses on subjective experience, allowing to identify key events and emotions surrounding ordination and its impact on the individuals’ lives. Interestingly, young priests see their priesthood as a Beruf which is partially different from both a vocation and a job. Another significant finding is that clergy no longer separate themselves from their experience as priests — it becomes a fully formed identity, subordinating other collective identities and aspects of their Self.

About the Authors

D S. Chebanova
HSE University
Russian Federation

Moscow



U. A. Kechik
HSE University
Russian Federation

Moscow



D A. Andriyanov
HSE University
Russian Federation

Moscow



A. B. Bragina
HSE University
Russian Federation

Moscow



References

1. Антоний (Храповицкий), еп. Лекции по пастырскому богословию. Казань, 1900. С. 75–82.

2. Богачев М. И., Сорвин К. В. Политика в церкви: воздействуют ли священники на электоральные предпочтения православных верующих? // Мир России. 2019. Т. 28. № 4. С. 68–91. DOI: https://doi.org/10.17323/1811–038X-2019–28–4–68–91; EDN: ALWNLW

3. Вебер М. Протестантская этика и дух капитализма. М.: Прогресс, 1990. С. 44–271.

4. Воронин С. В. Исследование особенностей социальной рефлексии православного священнослужителя // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2018. № 50. С. 127–136. DOI: https://doi.org/10.15382/sturIV201850.127–136; EDN: MJNNED

5. Дударева В. Ю., Семенов И. Феноменология рефлексии и направления ее изучения в современной зарубежной психологии. Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2008. Т. 5. № 1. С. 101–120.

6. Емельянов Н. Н. Значение семьи православного священника в пастырском служении: богословский подход // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение. 2019. № 82. С. 34–50. DOI: https://doi.org/10.15382/sturI201982.34–50; EDN: DGQUMU

7. Емельянов Н. Н. Кризисы и этапы в служении и жизни священника // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение. 2022. № 99. С. 30–56. DOI: https://doi.org/10.15382/sturI202299.30–56; EDN: QGSRKS

8. Зуева А. Современные исследования священника: обзор основных направлений // Материалы семинара «Социология религии». Серия: Священник в современном мире. 2016. Т. 16.

9. Морозов Е. М. Современный священник: профессия или служение // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2016. № 22 (20). С. 264–279. EDN: XSTZSV

10. Православный университет и общество в России. Выпускники православного университета: поведение, ценности, установки: исследовательский семинар «Социология религии» / Н. Н. Емельянов, Е. Б. Мелкумян, И. В. Павлюткин. М.: Издво ПСТГУ, 2013.

11. Шалина И. В. К вопросу об индивидуальном стиле мышления священника // Аксиологические аспекты современных филологических исследований. 2021. С. 98–102. EDN: TQQOED

12. Шамарин Я. В. Социальный портрет священнослужителя в условиях мегаполиса // Теология в научно-образовательном пространстве: задачи и решения. 2021. С. 258–269. EDN: OAALUQ

13. Burnett, J. (2016) Generations: The Time Machine in Theory and Practice. Routledge. Cachia, E. (2019) The Experience of Being a Priest and a Psychotherapist: the Lived Experience of the Two Identities. Malta: IFT-Malta.

14. Hall, S., du Gay, P. (1996) “Introduction: Who Needs Identity?”, in Hall S (eds) Questions of Cultural Identity. L.: Sage.

15. Hoge, D.R. (2006) “Religious leadership/clergy”, in Handbook of Religion and Social Institutions, pp. 373–387. Boston, MA: Springer US. DOI: https://doi.org/10.1007/0-387-23789-5_19

16. Mahmoud, A. B., Fuxman, L., Mohr, I., Reisel, W. D., Grigoriou, N. (2021)«We Aren’t Your Reincarnation!». Workplace Motivation Across X, Y and Z Generations. International Journal of Manpower 42(1): 193–209. DOI: https://doi.org/10.1108/ijm-09–2019–0448; EDN: OGSXWU

17. Moustakas, C.E. (1994) Phenomenological Research Methods / Clark Moustakas. Methods and Procedures for Conducting Human Science Research. Thousand Oaks: SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412995658

18. Pietkiewicz, I. J. (2016) “Reaching a Decision to Change Vocation: A Qualitative Study of Former Priests’ Experiences”, International Journal for Educational and Vocational Guidance 16: 379–404. DOI: https://doi.org/10.1007/s10775–015–9318–2; EDN: TVTTTV

19. Sunardi, Y. (2014) Predictive Factors for Commitment to the Priestly Vocation: A Study of Priests and Seminarians. Marquette University.


Review

For citations:


Chebanova D.S., Kechik U.A., Andriyanov D.A., Bragina A.B. Experience of Young Priests Entering the Orthodox Priesthood in Russia (Example of Moscow Parishes). State, Religion and Church in Russia and Worldwide. 2025;43(2):173–201. (In Russ.)

Views: 19


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7203 (Print)
ISSN 2073-7211 (Online)